Folsyra minskar risk för tidig födsel

Folsyra mot tidig födsel

Folsyra minskar risk för tidig födsel

Om kvinnor äter b-vitaminet folsyra året innan de blir gravida kan risken att föda för tidigt mer än halveras.

I en stor amerikansk studie har forskare följt mer än 38 000 gravida kvinnor. De som åt folsyra-tillskott ett år innan de blev gravida löpte en 70 procent minskad risk att föda sitt barn extremt tidigt.


Med extremt tidiga förlossningar menar man sådana som sker före graviditetsvecka 28, och det är också sådana födslar som minskar mest om mamman ätit folsyra redan ett år före graviditeten, enligt studien.


– Det är de som är de mest komplicerade fallen och också medför mest komplikationer. Det är oerhört angeläget om man lyckas hindra det, säger professor Hugo Lagercrantz, expert på för tidigt födda barn, till Sveriges Radio.


Livsmedelsverket rekommenderar alla kvinnor som kan tänkas bli gravida att ta extra folsyra som vitamintabletter. De vill också att alla kvinnor mellan 18 och 45 ska få gratis folsyratabletter, men detta kan som tidigast komma igång nästa år.


Källa: Sveriges Radios hemsida

Folsyra/Folat

Folsyra och folat är olika former av samma B-vitamin. Folat finns naturligt i mat. Folsyra är ett konstgjort framställt folat som används vid berikning och i kosttillskott. Folsyra är lättare för kroppen att ta upp än folat.

Folat finns naturligt i...

De bästa naturliga källorna till folat är mörkgröna bladgrönsaker och olika slag av kål, bönor, kikärter, linser, frukt och bär. Även fullkornsprodukter, filmjölk och yoghurt innehåller förhållandevis mycket folat.

Livsmedel som innehåller mycket folat är till exempel

* baljväxter, som bönor, kikärter, gröna ärter, sockerärter, linser

* gröna bladgrönsaker som spenat, ruccola, frisésallat, machésallat

* kål som broccoli, brysselkål, blomkål

* rotfrukter som kålrot, rödbetor, rotpersilja

* grönsaker som röd paprika, majs

* frukt som apelsin, kiwi, honungsmelon

* bär som jordgubbar, hallon, björnbär, svarta vinbär

* fullkornsprodukter, som bröd, råris, fullkornsgryn

* leverpastej och lever.

Källa: LIvsmedelsverket

Kommentera

Nu kan du kommentera med Facebook. Vi vill gärna höra dina åsikter så logga in med ditt Facebook-konto och skriv din kommentar.

Läs mer om våra regler