Erica Johansson:

Erica Johansson: "Jag promenerade när jag kunde"

Erica Johansson: "Jag promenerade när jag kunde"


– Det gjorde det svårt att motionera, men visst promenerade jag när jag kunde. Och jag rekommenderar verkligen alla som kan att fortsätta röra på sig. Det mår både kropp och själ bra av. Samtidigt gäller det att lyssna till sin kropp och faktiskt unna sig vila de dagar som känns tuffa. Allt har sin tid, säger hon.

Fakta om Erica

Erica Johansson, 33 år, expertkommentator, före detta längdhoppare med mera. Mamma till Tess, 6 år, och Wilda, 2 månader.

Ericas tanke före graviditeten var att komma tillbaka till elitnivå igen.


– Sex veckor efter förlossningen startade jag mitt träningsprogram. Till en början var det mycket raska promenader och gångträning för att få en bra teknik, liksom övningar för att återfå kroppskontrollen. För varje vecka förberedde jag mig för mer kontrollerade rörelser och tuffare träning.


Men Erica var för ivrig och körde på för tufft, för när Tess var 8 månader fick hon en stressrelaterad fraktur i korsbenet med svullnad och smärta.


– Det gjorde att jag fick sluta träna helt en period och så småningom lade jag ner tanken på elitidrott. Jag tror att träning efter förlossningen är jättebra, men inte elitträning inom hoppargrenar.


Nu kan Erica motionsträna, men hon känner fortfarande av skadan när hon springer.


Den andra graviditeten med Wilda, som föddes i januari, var mycket lättare.


– Denna gång har jag styrketränat i början av graviditeten och promenerat på slutet. Nu längtar jag till att få komma ut och röra på mig igen.


– Mitt råd är att hålla igång på en skön nivå under graviditeten och sedan komma igång efter förlossningen, säger hon.


Att ta hjälp av en tränare för att utforma ett bra program är något som Erica rekommenderar, liksom att lyssna till sin kropp.


- Många har så bråttom att komma igång efteråt för att få tillbaka sin kropp från förut, men ge dig tid. Starta med promenader med barnvagnen och öka tempot. Lugna promenader med väninnorna i all ära, men man får allt öka takten om man vill ha träningseffekt. Intervallpromenader i backig terräng är perfekt. Eller ta med barnet på mamma-barn träning. Våga även släppa taget om din bebis och unna dig att träna själv emellanåt, säger Erica.

Artikeln publicerades i Vi föräldrar Gravid nr 2 2008

Kommentera

Nu kan du kommentera med Facebook. Vi vill gärna höra dina åsikter så logga in med ditt Facebook-konto och skriv din kommentar.

Läs mer om våra regler