Enkla tips som tar dig igenom höstmörkret

Enkla tips som tar dig igenom höstmörkret

Enkla tips som tar dig igenom höstmörkret

Janas krönika. Finns det konkreta verktyg för att bära med sig sommarvilan in i hösten? Jana delar med sig av en personlig glädjelista att inspireras av.

Nej, jag skojar bara. Jag tror inte på snabba lösningar och quick fix med långsiktig effekt. Precis som snabba dieter leder sådana förändringar oftast bara till ett snabbt återvändande till gamla dåliga vanor.

Förra veckan blev jag uppringd av P4 och inbjuden som studiogäst för att prata om den ”självcoachande” människan. Laddad med mina tankar kring ämnet åkte jag till radiohuset. Jag tror fullt och fast på människans självstyrande förmåga men hör också dagligen i samtal med mina klienter hur vi i dagens stressade tillvaro lätt kan tappa bort oss.

Vi kan till exempel säga att våra barn är det viktigaste vi har. Men handen på hjärtat – hur ser vårt tids- och engagemangsbokslut ut efter en vecka?

Hur håller vårt känslomässiga engagemang för vårt arbete balans till vår närvaro i leken med barnen?

Ibland behövs andra som påminner oss och hjälper oss att stanna upp och reflektera för att styra rätt.

Som sagt, jag hade förberett mig för intervjun…!
Men när jag satt mig i stolen med mikrofonen framför munnen och nedräkningen efter musiken hade börjat, så sade den lite stressade programledaren plötsligt förväntansfullt. ”Jag hoppas du har laddat med en stor verktygslåda”.

Något överraskad snurrade mina tankar. 10 sekunder kvar… vad menar hon? Och intervjun började. ”Jana, hur gör vi nu konkret för att bära sommarens vila med oss genom hösten?” Vad var det här? Det var väl inte det vi skulle prata om…?

Men nu var det som det var och jag svarade så gott jag kunde. Verktyg, snabba tips och goda råd skulle levereras. Jag har sällan känt mig så frustrerad och tom efter en intervju och lovade mig själv att nästa gång dubbelchecka syftet med intervjun två gånger.

Det finns inga snabba svar för att uppleva vila, lycka, glädje eller harmoni. Allt handlar om förhållningssätt, om våra attityder och om vår beredskap att göra djupare förändringar än att bara förlänga sommaren med helger på landet eller njuta av en kopp kaffe i solen på ett utecafé.

Vi behöver fråga oss (med risk för obehagliga svar) hur vi trivs med våra livsval idag. Vad ger dig glädje idag på din arbetsplats? Hur ofta skrattar du under en vanlig arbetsdag? Ser du fram emot att komma tillbaka till ditt jobb efter sommaren eller känns det tungt? Är det kanske dags att gå vidare?

Det handlar också om medvetna val i familjeschemat, som att bestämma hur många aktiviteter familjen hinner med utan att spränga er tidsramar. Hur mycket plats får dina egna behov i ditt upplägg för hösten 2010 – eller hoppas du också ännu en termin att DIN TID KOMMER? Hur vill du lite oftare ge vardagen en guldkant?

När jag besviken kom hem efter intervjun pratade jag med en god vän om studioupplevelsen. Behövde få lite distans och medhåll. Men hennes svar var lika oväntat som nyttigt: ”Jag förstår, Jana. Men även om det i första hand handlar om djupare förändringar och en medveten livsinställning, så måste det finnas enkla konkreta saker man kan göra för att komma igång….” Verktygslåda alltså igen!

Så här kommer den – min högst personliga glädjelista. Jag hoppas mina tankar kan inspirera dig under hösten:

* ”Kan inte knoppen, så hjälper kroppen!” Även om du känner på morgonen att detta inte är din dag, ta på dig joggingskorna och prova en rask promenad eller några snabba intervallpass. Jag har själv aldrig ångrat en ända löprunda som har blivit av oavsett hur tungt det var. Vårt belöningssystem frågar inte efter bra och dåliga dagar utan ger dig en liten endorfinkick ändå.

* Försök att se små barn och deras naturliga ovärderande synsätt på livet. Regnväder är inget dåligt väder utan en anledning att ta på sig snygga gummistövlar!

* Själv har jag mycket glädje av blommor och plantor utom– och inomhus. Att se en orkidé blomma igen känns som ett kärleksbevis och intyg för bra omhändertagande.

* Ha något att se fram emot varje vecka – oavsett om det är ett biobesök över en lunchpaus, en lunch med en god vän eller en eftermiddag alldeles själv hemma!

* Fortsätt med goda vanor du har skapat under sommaren. Träningsrutiner, matlagning eller egen tid för parrelationen.

* Använd din uppvilade energi för att göra förändringar i ditt liv utan att det behöver vara dåligt just idag.
Syftet är att agera förebyggande genom att höja dtt lyckoindex och känna energin. Möblera om hemma, börja en utbildning, rensa i garderoben, skapa ett hanterbart schema…

Listan kan förlängas med många fler punkter. Men jag är övertygad om att du själv hittar just dina idéer som lyfter livet från överlevnad till levnad, även efter sommaren. Varmt lycka till!

Kommentera

Nu kan du kommentera med Facebook. Vi vill gärna höra dina åsikter så logga in med ditt Facebook-konto och skriv din kommentar.

Läs mer om våra regler