Efter förlossningen: Hålla tätt

Efter förlossningen hålla tätt

Efter förlossningen: Hålla tätt

Knipövningar är något man ofta skämtar om, men glöm inte att de är viktiga både för hälsan och kärlekslivet. Här får du tips och hjälp för att träna upp din bäckenbotten efter förlossningen.
 

Knip dig till ett bättre mammaliv

Gitte Könyves är leg sjukgymnast och uroterapeut vid Inkontinensmottagningen i Helsingborg. Till henne kommer många kvinnor som inte kan hålla tätt sedan de fött barn, för att få råd om hur de kan träna upp sin bäckenbotten igen.
– Det är så mycket fokus på barnet efter förlossningen, säger Gitte Könyves, som tycker att man i framtiden behöver tänka lite mer på mamman och bland annat satsa mer på att förebygga inkontinens. Som det är nu ses knipövningar nästan som något lustigt som man kan skoja om, anser hon.
Bäckenbottenövningar är viktiga och handlar om kvinnohälsa, menar Gitte Könyves:
– Genom att träna sin bäckenbotten förebygger man ju framtida besvär med urinläckage.
– Övningarna bidrar även till den sexuella hälsan. Det är positivt att utforska och lära känna sin kropp för att kunna upprätthålla det sexuella samlivet med sin partner, säger Gitte Könyves.
Genom att knipa övar man ju även sin kärleksmuskel – en orgasm ger muskelsammandragningar i knipmusklerna.
Muskelplattan i bäckenet är vår ”botten”. Den behöver tränas för att kunna aktiveras vid ökad belastning, till exempel när vi nyser eller lyfter tungt så att vi inte läcker en skvätt urin eller släpper väder.

SÅ KNIPER DU RÄTT
Bäckenbotten kan man träna även om man inte har några problem med ofrivilligt urinläckage. Fast många av oss tänker inte på att träna förrän vi får besvär. Det kan man få av övervikt, tuffa idrotter, tungt arbete – och inte minst av graviditeter.
Kanske läcker det lite när man hostar eller så kommer det en skvätt för att man inte kan hålla sig tills man hunnit in på toa.
Även om besvären ofta är övergående är det vanligt att de kommer tillbaka när man blir äldre, vid menopausen, om man inte övar upp styrkan i sin bäckenbotten.
Att använda fel muskler när man knipövar är vanligt, till exempel att knipa bak, kring rektum i stället för att knipa runt om slidmynning och urinrör.
– Jag brukar tipsa mina patienter om att de ska tänka att de har en diamant i underlivet som de ska smuggla och därför måste knipa tag om, säger Gitte Könyves.
Hon tipsar även om att man vid efterkontrollen kan be sin barnmorska känna efter om man hittat sina knipmuskler.
– Om man först tar reda på att man verkligen kniper på rätt sätt, så kan man ju därefter träna sin bäckenbotten på ett effektivt sätt, säger hon.

DAGS ATT SÖKA HJÄLP?
Man kan även testa detta på egen hand.
– Man kan känna efter med ett finger i vagina om musklerna verkligen kniper.
Kan man inte stänga av strålen när man kissar eller inte känner några muskelkontraktioner i vagina när man kniper, rekommenderar Gitte Könyves att man söker hjälp. Men för de flesta hjälper det med information, rådgivning och träning av bäckenbotten. För att hitta de rätta musklerna kan man köpa vaginala koner eller knipkulor från en inkontinensmottagning eller ett apotek.
Vid avsaknad av muskelaktivitet i bäckenbotten kan det hjälpa med en apparat som känner av muskelaktivitet och ger tydliga signaler när man gör rätt. Det kallas för biofeedbackträning. Behandling fås genom specialiserade uroterapeuter och ibland även av barnmorskor eller sjukgymnaster.
Om inget av träningsalternativen ger tillräckligt bra resultat kan en operation mot ansträngningsinkontinens övervägas.

Hit kan du vända dig

Vart man ska vända sig med sina problem beroende på var man bor. På många håll gör distriktssköterskan på vårdcentralen en första undersökning. På andra håll vänder man sig till sin barnmorska eller gynekolog, alternativt till en uroterapeut eller sjukgymnast.
Inom en del landsting behöver man remiss för att få hjälp hos en uroterapeut, inom andra kan man själv vända sig till en.
 

Publicerad i Vi Föräldrar nr 6, 2009.

Kommentera

Nu kan du kommentera med Facebook. Vi vill gärna höra dina åsikter så logga in med ditt Facebook-konto och skriv din kommentar.

Läs mer om våra regler