Den stora tröttheten

Den stora tröttheten

Den stora tröttheten


Ett tidigt tecken på graviditet brukar vara att den stora tröttheten slår till. Redan vid sju på kvällen kan du höras snarka i tv-soffan. Senare i graviditeten kan sömnen handla om något annat, nämligen att överhuvudtaget hitta ett bekvämt sätt att sova på när magen är stor och barnet trycker mot urinblåsan. Och du måste gå upp flera gånger om natten för att kissa. – I början av graviditeten, omkring vecka 7–8, var jag så otroligt trött att jag i stort sett kunde sova hela dagen, berättar Kristin Kempe, 24 år, som är sjuksköterska och bor i Sundsvall. – Även om jag sovit länge på morgonen var det inget problem att somna på kvällen. Bara att lägga sig i sängen så slocknade jag. Men det gav med sig ganska snabbt. Nu är Kristin i vecka 26. Hon har känt sig rätt pigg en period, men nu blir hon trött ibland. – Senaste veckan har jag inte känt mig riktigt utvilad när jag stigit upp på morgonen, säger hon. Mörkret gör nog sitt till också. Fast jag är piggare än jag förväntat mig. De dagar tröttheten gör sig påmind, släpper den efter en stunds vila.

Som att gå i sömnen
Varje natt behöver Kristin stiga upp för att kissa flera gånger. Hon gör det av bara farten, nästan lite som att gå i sömnen, beskriver hon. Sedan somnar hon om. Hur hon ligger för att sova skönt varierar, men helst på magen. Nu, när magen blivit större, drar hon upp ena benet lite och ligger mer som i framstupa sidoläge. Det trycker lite mot magen när hon ligger så, men det känns bättre än att ligga helt på magen. Det blir nog svårare längre fram, inser Kristin. Det finns ju inget hål i madrassen för magen. Det får bli rygg- eller sidoläge då. Hennes sömnrutin ser ut som vanligt, hon lägger sig när hon är klar med sådant som måste göras före sänggåendet, det brukar bli vid klockan 22–23 ungefär. Sedan läser hon en stund, ibland drömmer hon detaljerat om det hon just läst – amning eller hur det blir när barnet är fött. I takt med att magen växer blir det mindre utrymme för annat som ska få plats därinne – förutom bebisen. En konsekvens av detta är att den gravida kvinnan i slutet av graviditeten behöver kissa oftare än vanligt, enligt Carina Olofsdotter, barnmorska vid Ekens mödravård i Stockholm. Även kvällströttheten har en naturlig förklaring. – Tidigt i graviditeten gör ju kroppen ett enormt jobb när den bildar extra blodvätska till det blivande barnet. Därför kräver den första tiden mest av mamman, sedan är grunden till graviditeten lagd, förklarar Carina Olofsdotter.

Vaknar ofta
Många blivande mammor blir förvånade över hur trötta de känner sig i början. De tänker ”oj, vad är det här?”, när de utan vidare kan sova tio timmar i sträck. – Mot slutet av graviditeten kan man ha svårt att sova av andra anledningar: kanske behöver man kissa ofta, känner sig stel i ryggen eller får ont i bäckenet, som ju är uppmjukat som en förberedelse inför förlossningen. Man vrider och vänder på sig och vaknar därför ofta, säger Carina Olofsdotter. Att sömnen blir annorlunda under en graviditet, tror Carina Olofsdotter beror både på kroppsliga och mentala förändringar. – Det handlar om hormoner och barnets tillväxt, säger hon. Om funderingar kring föräldraskapet. Och mot slutet av graviditeten blir man ju trött för att man sover sämre. Därför ökar behovet av vila då. En vanlig uppfattning är att kvinnan sover dåligt i slutet av graviditeten för att förbereda sig på att det blir mindre sömn när bebisen kommit, och att hon då kommer att blir väckt flera gånger per natt för att amma. Carina Olofsdotter ser det synsättet som ett försök att ge en mening till den försämrade sömnen. Orsaken till sömnsvårigheterna, anser hon i stället vara att magen är stor… Å andra sidan: Konsekvensen av att vakna ofta på natten för att kissa eller byta ställning blir ju att man vänjer sig vid att inte få sova särskilt sammanhängande. Det är ju en så kort period det handlar om. Dessutom gör tröttheten att man varvar ner och inser att man inte längre orkar lika mycket som tidigare. Vilket i sig är bra. – Men har man jättemycket på jobbet och flera barn sedan tidigare kan det vara svårt att varva ner. Då kanske man kan försöka se till att inte lägga till för mycket, som till exempel att börja på en kvällskurs, utan hellre ta bort någon aktivitet, om det går.

Otäcka drömmar
Många gravida kvinnor som Carina Olofsdotter möter drömmer ovanligt mycket. Det kan vara ett av flera sätt att knyta an till barnet i magen. En vanlig drömbild är att man har ett fönster på magen och kan titta in till bebisen. Drömmarna kan även vara otäcka: – De kan spegla den oro man kanske bär på för hur det ska gå, om barnet är friskt till exempel, menar Carina Olofsdotter. Genom drömmarna utsätts vi för sådant vi behöver ventilera. På så sätt är kroppen klok. Att drömmarna kan förändras, har Sara Mellberg, som är 31 år, tandsköterska och bor i Gävle, erfarenhet av. – Jag håller på att bli tokig om nätterna, berättar hon. Jag drömmer hemska mardrömmar nästan varje natt, som att min man lämnar mig för någon annan eller råkar ut för en bilolycka, eller att något ska hända barnen, att de blir kidnappade eller råkar ut för något. Sara har två barn sedan tidigare: Otto, 6,5 år och Axel 3,5 år. Även under de graviditeterna drömde hon mycket. – Min man tycker att jag är hopplös för att jag har så knäppa drömmar. Kanske handlar de om omedveten oro. Jag har haft ett missfall tidigare och tycker inte att jag känner av fostret så mycket som tidigare graviditeter, barnmorskan försöker lugna mig med att moderkakan ligger annorlunda den här gången. Det är inte bara drömmar som stör Saras sömn. Hon vaknar flera gånger varje natt för att gå upp och kissa också. – Eftersom jag vaknar ofta blir sömnen oregelbunden och jag trött. Jag lägger mig med barnen vid åtta på kvällen och somnar direkt. Jag försöker få sova åtta timmar eller åtminstone vila. I början av graviditeten var jag också jättetrött, min man skojade och sa ”vi ses om nio månader… ”. Sara är nu i vecka 20. – Att magen blir större är inte något problem, tycker hon. Jag har en kudde mellan knäna för att ligga bra. Det är mardrömmarna som är värst. – Det händer att jag vaknar med gråten i halsen. Härom natten vaknade jag alldeles kallsvettig och var beredd att anfalla – jag trodde att någon skulle ta barnen. Jag som sällan drömmer mardrömmar annars. Men rädd att somna är jag inte. I övrigt hinner hon inte tänka så mycket på graviditeten, det är ju tredje barnet. De andra två ska till skola och förskola och själv har hon ett arbete som tandsköterska att sköta. 

11 sätt att sova skönare

När magen är stor kan det kännas skönt att bulla upp med kuddar runt omkring sig när man ska sova. En del vill ha stöd bakom ryggen, andra framför magen. Man får prova sig fram och se vad som känns bäst.

* Den som sovit dåligt på natten kan försöka vila en stund på lunchen och efter
jobbet.
* Undvik te eller kaffe på kvällen eftersom koffeinet kan göra det svårt att sova.
* Att komma till ro med ett avslappningsband hjälper visserligen inte mot att behöva gå upp och kissa på natten, men ger en lugn stund tillsammans med bebisen i magen, vilket är värdefullt för anknytningen. Dessutom får du tillfälle till vila och slumrar kanske in en kort stund.
* Många vill försöka leva som vanligt under graviditeten. Det kan vara svårt att tänka sig att man går att undvara på arbetet. Att varva ner kan för den som har mycket omkring sig och barn sedan tidigare innebära att man inte åtar sig något utöver det man redan har – utan snarare försöker ta bort någon aktivitet, som en förberedelse inför det kommande föräldraskapet.
* Många mår bra av att yoga, eller att ta hand om sig själva lite extra på annat sätt, exempelvis genom vattengympa. I vattnet känner man sig ju viktlös och det kan vara skönt om man känner sig stor och klumpig på ”land”.
* Värme känns skönt och verkar avslappnande, prova med ett bad på kvällen.
* Hur man sover skönt varierar från person till person, även när man inte är gravid. Men när man väntar barn kan nya faktorer spela in. En del blivande mammor får svimningskänsla av att ligga på rygg. Det beror på att barnet trycker på stora kroppspulsådern och syretillförseln till mamman då blir sämre. Något som inte är farligt för barnet men obehagligt för mamman. Om bebisen flyttar runt
mycket i magen kanske man bara upplever obehaget ibland. Man får återigen känna efter vad som känns bra.
* Har man svår halsbränna kan man vakna av den på natten. En del kvinnor löser det genom att sitta och sova. Eller fråga din barnmorska efter syrareducerande läkemedel som är lämpliga för gravida.
* Svullna ben och fötter kan vara besvärande. Sök lindring genom att lägga kuddar under benen. Att höja fotändan på sängen med telefonkataloger är ett annat tips, men det kan bli lite opraktiskt, särskilt om man har dubbelsäng.
* Den som har problem med bäckenet kan tycka det känns skönt att ha en kudde mellan knäna.
* Har du nästäppa kan näsdroppar av koksalt lindra.

Källa: Carina Olofsdotter, barnmorska

"Jag har kramper och sendrag"

Åsa Ericson, 33 år, gravid i vecka 34, lärare, Uppsala. Gift med Leif ricson, 41 år, orgelbyggare. Paret väntar sitt första gemensamma barn. Leif har sedan tidigare dottern Emelie, 18 år.

Åsa Ericson har varit helt inställd på att sömnen kommer att rubbas med ett spädbarn i familjen, men inte att den skulle ändras tidigare än så… Sedan graviditetens tredje månad har hon haft kramper och sendrag i benen två till fyra gånger varje natt. Orsaken till det vet man inte riktigt.
– Det svar jag har fått är att det är väldigt vanligt. Det finns också teorier om att kramperna beror på mineralbrist – men jag har bra värden och äter tillskott. Åsa stiger upp ur sängen och går omkring tills kramperna släpper. Ibland försvinner de snabbt, andra gånger kan det ta en kvart.
– Svårigheten är att man ska somna om sedan, och att sömnen blir väldigt upphackad. Så nu är jag sjukskriven eftersom jag inte är så pigg när klockan ringer. Eftersom jag inte kan vila på jobbet, orkar jag inte arbeta. Att sova med stor mage, går ganska bra tycker Åsa.
– Bara man får till det med kuddar och stöd på kvällen, förklarar Åsa. Hon ligger på sidan och har en kudde framför kroppen att lägga överarmen på, och en annan som hon kan lägga sitt uppdragna knä på.
– Annars sjunker jag ihop och då tycker jag det kan bli svårt att andas, förklarar Åsa. Jag har också märkt att kramperna kommer när jag ska sträcka på mig i sömnen, så nu kan jag vakna innan ibland och försöka häva kramperna genom att inte sträcka på mig. Åsa har blivit tipsad om stödstrumpor och stretching och annat, men inget hjälper.
– Det är bara att stå ut, konstaterar hon. Ett tag trodde jag att det gjorde skillnad om jag stod mycket under dagen, men nu när jag är ledig och får vila märker jag att det inte har någon betydelse.   

Kommentera

Nu kan du kommentera med Facebook. Vi vill gärna höra dina åsikter så logga in med ditt Facebook-konto och skriv din kommentar.

Läs mer om våra regler