Blossom:

Blossom: "Jag gjorde nästan allt bakvänt"

Blossom: "Jag gjorde nästan allt bakvänt"




– Under graviditeten mådde jag pyton mest hela tiden och slutade därför motionera helt, säger hon.


På den tiden var hon professionell dansare och tränade tufft under flera timmar varje dag.


– Efter graviditeten ville jag ”upp till bevis” och satte igång direkt med intensiv dansträning när barnen var 2 månader gamla. Då gick jag från ingen motion alls under många månader till fullt ös. Och jag fick

betala dyrt. Efter någon månad fick jag bäcken- och ryggproblem, som jag tidvis fortfarande känner av.


Fakta om Blossom

Blossom Tainton Lindquist, 45, programledare, artist, fitness-konsult med mera. Mamma till tvillingarna Kevin och Robin, 23, och Elliot, 13.

Under nästa graviditet – tio år senare – var hon klokare och lyssnade mer till sin kropp.


– Dessutom mådde jag bra under alla nio månader. Jag motionerade hela tiden och modifierade träningen så att den passade mig allt eftersom magen växte.


Det var mest stabilitetsträning, yoga och styrketräning. Och så cykling för konditionens skull. Efter förlossningen började hon med knipövningar och promenader och ökade stegvis belastningen och mängden motion.


– Mitt råd är att lyssna till din egen kropp. Du vet själv bäst vad som funkar för din kropp. Våga ta det lite coolt om du har en tung dag. Det här är en kort period av ditt liv. Samtidigt kan jag råda alla nyblivna mammor att passa på att motionera i början när barnet ändå sover så mycket. Ju större barnet blir desto högre blir tempot och desto mer krävs av kroppen. Våga även be om hjälp av din partner eller goda vänner så att du får tid att träna – och träna med gott samvete!

Artikeln publicerades i Vi föräldrar Gravid nr 2 2008

Kommentera

Nu kan du kommentera med Facebook. Vi vill gärna höra dina åsikter så logga in med ditt Facebook-konto och skriv din kommentar.

Läs mer om våra regler