Att mjukstarta hårt är min melodi!

Att mjukstarta hårt är min melodi!

Att mjukstarta hårt är min melodi!

Janas krönika. Läs Janas goda råd om hur du kommer tillbaka till arbetslivet efter semestern.

Så var det dags igen för alla goda råd hur man ska hantera sin post-semester-hjärna och hur man kan förlänga viloeffekten efter en lång ledighet.

”Mjukstarta” är nyckelordet som experterna rekommenderar i alla mediakanaler. I Aftonbladet kunde man förra veckan läsa coachens bästa tips: ”Stressa inte för mycket direkt. Ta det lugnt i början. Du behöver inte svara på alla mejl på en gång. osv.”

Det låter fint och må funka för andra men inte för mig. Mitt självförtroende skulle inte stärkas genom att veta att jag bara gav 70% under en föreläsning eller att jag inte svarar på mejl på grund av en mjukstart.
För mig skulle det kännas som att köra bil med foten på bromsen.

Däremot kan jag varmt rekommendera idrottens välbeprövade recept för att komma igång efter en viloperiod: fullt ös över korta perioder, så kallad ”intervallträning”.

När jag inte har sprungit på en vecka lärde jag mig tidigt att komma igång igen med hjälp av korta speedpass som sedan följs av korta vilopauser. På så sätt får ditt belöningssystem snabbt ett ordentligt rus, och motivationen ökar.

Att känna kroppens förmåga att efter en kort uppvärmning komma tillbaka och kunna ge allt ger mig motivation att öka farten eller distansen i senare träningspass. Så funkar det för mig med löpning.
Varför alltså inte träna den mentala styrkan efter sommaren på samma sätt? Förutsatt att vi ser fram emot vårt arbete och känner oss utvilade efter ledigheten, så tror jag inte att vi tar någon skada av att kavla upp ärmarna och sätta igång ordentligt direkt.

Men hemligheten som sagt, är intervallängden för att behålla motivationen. Själv startade jag förra onsdagen, mitt i veckan med en intensivkurs och har planerat 4-dagarsveckor de första 3 veckorna efter semestern. På så sätt känns helgerna fortfarande lite speciella samtidigt som hjärnan snabbt har kommit över den värsta sega perioden.

Med detta vill jag absolut inte säga att alla mjukstartare gör fel. Det viktigaste är att hitta rytmen som passar dig bäst och att ibland våga prova nya sätt, din egen väg utan att behöva lyssna på experter. Det är slutligen en hel del faktorer som spelar in hur vi lägger upp våra arbetspass.

Jag skulle nog har svårt att bemöta en sjuksköterska på en akutmottagning som förklarade med lugn röst i slutet av augusti att väntetiden på röntgenbilderna är längre just nu på grund av mjukstart efter semestern. Eller skulle du vilja bli opererad av en mjukstartande kirurg? Eller tänk dig en halvt engagerad förskollärare som tar emot ditt barn efter sommarlovet. Vissa yrkesgrupper har helt enkelt inte råd med mjukstart. Då kan intervallträning med lite planering i förväg vara ett bra alternativ för att få energin att räcka till lite längre.

Dessutom är stress inte i första hand en fråga om belastningsnivån utan handlar oftast om belastningstiden och bristen på kontroll och motivation. En tyngdlyftare orkar de enorma lyften för att belastningstiden kort, samt bra teknik och fullständig kontroll över kroppen.

I det verkliga livet ser jag många ”tyngdlyftare” som hoppas varje dag att de snart kan kasta av sig lasten som ligger på deras axlar. Bristen på kontroll, på bekräftelse och avsaknad av ett tydligt ledarskap dödar ofta motivationen på arbetsplatser mer än själva arbetsbelastningen.

I sådana lägen kan du mjukstarta hur mycket du vill, viloeffekten kommer inte att hålla längre än till första fikarasten. I så fall är din nyvunna energi efter sommaren kanske precis det du behöver för att skicka iväg din första jobbansökan.

Varmt lycka till!

Kommentera

Nu kan du kommentera med Facebook. Vi vill gärna höra dina åsikter så logga in med ditt Facebook-konto och skriv din kommentar.

Läs mer om våra regler