Så klarar du sömnbristen

”Jag blir tokig om jag inte får sova snart!” Hur många  nyblivna föräldrar har inte tänkt så? Men det finns saker man kan göra.

Sömforskarens råd

• Dela på nattansvaret om ni är två. Och försök ordna det så att den som är ”ledig” verkligen kan koppla av.
• Sov middag när barnet gör det.
• Var medveten om ditt förhållningssätt till den sömn du får. Ett negativt tankesätt (”Hjälp, snart vaknar han/hon, jag kommer inte hinna somna innan det är dags igen”) kan förvärra problemet.

En del barn sover mer eller mindre hela natten från allra första början.
Andra väcker sina föräldrar gång på gång. Och som förälder till ett sådant barn är det lätt att känna sig som en vandrande zombie: kroppen är vimmelkantigt fumlig, ögonlocken tunga som bly och hjärnan spinner på högvarv utan att lyckas prestera en enda vettig tanke. Det enda man drömmer om är en hel natts ostörd sömn.
När man har ett barn som vaknar på natten får man sömnbrist som i förlängningen kan leda till en massa negativa saker. Man kan bli grinig och irriterad på både partner och barn, och man kan få
ett sämre immunförsvar och bli mer infektionskänslig.
– Man kan helt enkelt få en sämre livskvalitet, säger Mats Gillberg, sömnforskare vid Karolinska institutet i Solna.
Men det finns en tröst i eländet. Det är nämligen så vist inrättat att den som har sömnbrist och sedan får sova sover mer intensivt.
– Det blir en slags automatisk kompensation. Man kanske sover kort, men djupare. Det kan räcka med några nätters mer ostörd sömn för att man ska få en chans att återhämta sig.


Inga genvägar
Att vara föräldrar till ett nyfött barn är en stor och ofta stressande omställning.
– Det finns inga genvägar. Man måste upp och ta hand om barnet. Men vad man i görligaste mån kan tänka på om man är två är att man delar på ansvaret, säger Mats Gillberg.
Nattlig jämlikhet, alltså.
Men – han jobbar ju, han måste vara utvilad, invänder säkert någon.
– Det är ett vanligt argument – och så får den som är hemma, oftast hon, ta alla nätter. Och det är inte särskilt lyckat. Hon jobbar ju också. Hon tar hand om deras gemensamma barn. Det är viktigt även för henne att inte bli utsliten, utan att ha energi och få vara glad någon gång, säger Mats Gillberg.

Avlastning viktigt
Men – det är ju hon som ammar; det kan ju inte han göra, invänder kanske någon annan. Och det är sant.
Men han kan bära barnet till henne, om det inte redan ligger i föräldrarnas säng. Och han kan vara den som tar ansvar för eventuella blöjbyten, rappromenader och tröstkramar. Den avlastningen kan vara det som gör att hon trots allt orkar.
Generellt sett har kvinnor mer sömnstörningar än män. Varför det är så vet man inte, men en tänkbar förklaring skulle kunna vara att sömnstörningarna debuterar i och med föräldraskapet. Eftersom det av tradition ofta har varit kvinnorna som har tagit det nattliga ansvaret för barnen så är det också deras sömn som drabbas hårdast.
En annan förklaring skulle kunna vara att kvinnor på grund av något slags nedärvt beteende har lättare för att vakna när barnet skriker. Men erfarenheter från tidigare svårväckta män som plötsligt kan vakna vid minsta gny från barnet – om kvinnan är sjuk, bortrest eller om man har bestämt att dela på ansvaret och mannen har ”sin” natt, till exempel – talar emot detta.


Kom överens
Exakt hur ansvaret ska delas – varannan natt, halva natten var eller halva veckan var – måste vara upp till var och en, konstaterar Mats Gillberg:
– Man kan säkert komma överens inbördes och kanske vara lite flexibel och låta det bero på vad man ska göra dagen därpå. Det viktiga är att kvinnan är vaksam på om hon blir för trött, för det kan försämra hennes livskvalitet.
Sen räcker det inte med att dela på ansvaret. Det delade ansvaret måste manifesteras också. Ingen gagnas av att båda får sin sömn störd. Den som har ”ledigt” bör i stället försöka lära sig att verkligen koppla av, menar Mats Gillberg.
Att sova ut i ett annat rum eller att använda öronproppar kan hjälpa till.
Och när det är ”din” natt: var vaksam på hur du tänker kring den sömn du får.
– Om man liksom ligger och väntar på att barnet ska vakna – ”Nu vaknar han snart, jag kommer inte att hinna somna innan det är dags igen” – så blir man orolig och lite uppjagad. Då är det svårt att komma till ro och då störs sömnen.
– Om man i stället känner sig lugn och trygg – ”Ja, han kommer att vakna snart, men jag får i alla fall sova till dess” – brukar det gå bättre.

Sov middag
Att utnyttja barnets sovstunder på dagarna är inte heller fel. Många föräldrar brukar städa, diska eller laga mat när barnet sover middag, men om man får sova för lite på nätterna är det helt fel taktik, tycker
Mats Gillberg. Då bör man i stället passa på att sova själv:
– En tupplur har i förhållande till sin längd en oproportionerligt stor effekt, så en timmes tupplur på dagen kan vara mycket bra. Det är ingenting som vi normalt rekommenderar eftersom det kan störa nattsömnen, men för nyblivna föräldrar som får sin sömn störd flera gånger per natt kan det vara väldigt bra. Då ska man inte känna sig dålig om man sover när barnet gör det. Det är tillåtet att göra det. Det är till och med att förebygga problem.
 


Sovtips

Det finns några käpphästar att hålla sig till för dem som har sömnproblem. Allt är inte direkt överförbart till småbarnsföräldrars situation, men det kan i alla fall vara bra att känna till:
– Ha det mörkt, tyst och svalt i rummet.
– Se till att ha det lugnt och stilla innan du lägger dig, så att du kan varva ner.
– Spännande TV-program är inte alltid så smart.

Krishjälp

Orkar du inte längre?
Prata med barnavårdscentralen. Personalen där kan ofta ge råd, stöd och tips. De kan också hänvisa vidare till psykolog eller läkare om det behövs.

Artikeln publicerades i Vi Föräldrar 9/2002

Läs mer

Kommentera

Nu kan du kommentera med Facebook. Vi vill gärna höra dina åsikter så logga in med ditt Facebook-konto och skriv din kommentar.

Läs mer om våra regler