Årets miljöbil för barnfamiljer

Årets miljöbil

Årets miljöbil för barnfamiljer

Vi Föräldrars testpanel utsåg bästa miljöbilen.

Det är en solig sommardag två dagar innan den nya STCC-banan ska invigas i frihamnen på Hisingen i Göteborg. Asfalten är svart och luktar fortfarande olja. På den här banan, där racerbilarna kommer att köra om två dagar, ska våra testfamiljer prova och jämföra miljöbilar.

Bakom testkörningen står organisationen Gröna Bilister, som arbetar för att bilindustrin ska bli mer miljövänlig. De har valt ut trettio miljöklassade bilar som också får högsta betyg i säkerhet enligt Vägverkets bedömningar. Samtliga bilar uppfyller regeringens miljöbilsdefinition, klarar fem stjärnor i Euro-NCAP:s krocktest, och har minst två stjärnor för fotgängarskydd och antisladdsystem som standard.

Bland de utvalda bilarna har våra fyra testfamiljer fått uppdraget att bedöma de bilar de anser vara mest familjevänliga. Bland dessa skall sedan en vinnare utses.

Lastar barnvagnar
När våra testfamiljer skrider till verket är det ingen som bryr sig om att öppna motorhuven. Där­emot vill alla inspektera bagage­utrymmena för att se hur de är konstruerade och vad man kan få plats med. Under de närmsta timmarna kommer barnvagnar att lastas i och ur och bilstolar spännas fast både i mittensäten och bakom passagerarplatsen.

– Sedan vi fick barn har jag ändrat min syn på bilen. Nu är det absolut viktigaste att bilen är stor och rymlig och att det finns plats för mycket bagage, säger Elisabeth Granhage, mamma till Ebba, 5 månader, och Adam, 3 år.

Annika Kalmus och Peter Masurat vill köpa ny bil inom två år. Annika spänner fast dottern Frejas bilstol i en Ford Focus Flexifuel. Freja verkar nöjd och somnar så småningom i bilstolen. Pappa Peter lyfter in barnvagnen i bagageutrymmet. Det går förhållandevis smidigt. Ett rymligt bagageutrymme är ett viktigt krav de har på den bil de kommer att köpa. Men även säkerhet och körglädje är egenskaper de värdesätter. Liksom en vettig totalekonomi där man både ser till drift och inköpskostnad.

– Ford Focus är en stor bil och man får plats med mycket. Men när man har en bakåtvänd barnstol i baksätet blir utrymmet i framsätet för trångt, konstaterar han när han försöker krångla in benen framför passagerarstolen.

– I den här ställningen kan man inte sitta länge…

Behöver två bilar
Niklas och Elisabeth Granhage bor en bit utanför Göteborg och är beroende av två bilar i vardagen.

– Tyvärr funkar det inte med kollektivtrafiken där vi bor. För att få ihop dagishämtningar och två heltidsjobb är vi beroende av två bilar, säger Niklas.

Johanna och Kristofer Skoglund är intresserade av en Ford S-max som har kapacitet för sju personer. Johanna konstaterar att man sitter högt upp i baksätet och att Jakob, 3 år, därmed har full koll på omgivningarna utanför bil­rutan.

– Han sover aldrig i bilen så det är viktigt att han kan titta ut genom rutorna, säger hon.

Bra klös i gasbilen
Jessica Petrén har med sin dotter Embla, 11 månader. Hon kör redan idag en etanoldriven bil och kan inte tänka sig något annat än en miljöklassad bil.

– Men det får inte bli mycket dyrare för att jag kör miljöbil. Jag gillar inte när företagen skor sig på oss konsumenter, säger hon.

Hon sätter sig bakom ratten på en Volvo V70. Lite svårt att starta bilen är det eftersom den inte har nyckel utan startknapp. Men snart rullar hon ut på racerbanan. Efter två varv på banan är hon tillbaka i depån. Hon säger att detta är en av hennes favoriter. Det finns bara ett men.

– Volvo V70 är relativt dyr i inköp för en barnfamilj. Men med tanke på att bensinpriset är på väg upp blir det ännu ett argument för att köpa en miljöbil, menar hon.

Peter Masurat vill pröva en Volkswagen Touran, den enda av de stora familjebilarna som drivs med gas. Han är nyfiken på om det känns någon skillnad att köra en bil på gas jämfört med en mer bekant bensindriven bil.

Han har inspekterat bilen noga och konstaterar att den har många smarta lösningar, som till exempel nedfällbara bord på baksidan av framsätet. Baksätet är tredelat och mittensätet kan fällas ned till ett bord.

– Det här är det bästa alternativet ur miljösynpunkt, biogas görs på avfall och är 85 procent renare än bensin, påpekar Jakob Lagercrantz, ordförande i Gröna Bilister, som följer familjernas testkörningar med stort intresse.

Men frågan för Peter Masurat är om det är något klös i motorn. Det är en spänd förväntan i luften när det är hans tur att rulla ut på banan.

– Den drar bra. Det märks absolut ingen skillnad när man kör gasbilen. Den är helt fantastisk, säger han när han kommit upp i tillåtna 70 kilometer i timmen.

Barnfamiljens behov
Peter erkänner att han haft för­domar mot miljöbilar. Utbudet har varit litet, därför har priserna varit höga. Ny teknik prövas i olika modeller, som köpare är du därför inte säker på om bilen har ett andrahandsvärde. Och när det  gäller biogas är det svårt att hitta tankställen eftersom infrastrukturen inte är utbyggd ännu. I västra och södra Sverige går det bra, men norr om Gävle är det ännu glest mellan gasstationerna. I Stockholmstrakten har det också varit ont om gasstationer, hittills. Men där försöker man nu satsa på en utbyggnad.

Så om nästa bil blir en gasbil är tveksamt, trots att just den här var skön att köra. Peter och Annika vill ha is i magen och hoppas att elbilarna snart intar marknaden.

– El kan produceras av vilket bränsle som helst. Då är man inte bunden till någon energikälla, säger han.

Juryn konstaterar att nästa bil blir en miljöklassad bil. Allt annat känns uteslutet efter den här testkörningen. De inser också att det finns för- och nackdelar med alla bilar. Efter moget övervägande enas de ändå kring en vinnare. Det blir Ford S-max 2.0 Flexifuel. Motiveringen lyder: ”Ford har lyckats göra en komfortabel, rymlig och flexibel miljöbil som är väl anpassad till den bilburna barn­familjens behov.” Artikeln publicerades i Vi Föräldrar 10/2008

Ladda ner hela artikeln

Kommentera

Nu kan du kommentera med Facebook. Vi vill gärna höra dina åsikter så logga in med ditt Facebook-konto och skriv din kommentar.

Läs mer om våra regler