Anläggningens bild

Vi drar till fjällen!

Är du sugen på att ta med familjen och åka på en liten minisemster i vinter? Vi Föräldrar har listat fem barnvänliga skidanläggningar i Sverige. 

Plats: Romme

Resa hit: Romme ligger i Dalarna, några mil söder om Borlänge. Hit tar du dig bäst med bil eller Rommes skidbuss. Den avgår dagligen från ett gäng svenska städer, som exempelvis Örebro, Linköping och Uppsala.

Boende: Här kan du hyra privata stugor, i nära anslutning till skidanläggningen. Röda hus med vita knutar, där du själv kan laga lunch och fixa matsäck, visst låter det bra?

Övrigt: Romme är en av Sveriges populäraste skidanläggningar. Här finns backar för stora som små. För de allra minsta erbjuder man skidlek och det finns fem stycken knappliftar.

 

Plats: Bjursås

Resa hit: Mellan Rättvik och Falun ligger Bjursås. Hit kan man ta sig med bil eller skidbuss.  Den avgår dagligen från massor av olika städer i Sverige, exempelvis: Malmköping, Strängnäs, Eskilstuna och Stockholm. 

Boende: Här kan man hyra stugor, men föredrar man att bo på hotell finns det självklart möjligthet till det också. Klicka här för att hitta det alternativ som passar din familj bäst.

Övrigt: Bjursås som kallas Dalarnas Schweiz erbjuder både längd- och utförsåkning. Hit kan du ta med hela familjen, då det finns allt ifrån barnbackar till svarta nedfarter. För den som önskar finns det även relaxavdelning på området och skotersafari för den som vågar.

 

skidor
Plats: Branäs

 Resa hit: I Värmland ligger Branäsberget där man erbjuder fina skidmöjligheter. Hit kommer du enklast med bil och här hittar du en bra vägbeskrivning.

Boende: I Branäs kan du hyra både lägenheter och stugor i nära anslutning till backarna. Nytt för säsongen är det barnvänliga lägenhetshotellet Ski Lodge, som ligger i nära anslutning till backarna.

Övrigt: Förutom skidåkningen erbjuder Branäs sina besökare en hel del annat. Man kan bland annat åka hundspann, gå på glassparty eller svischa ner för backarna med en snowracer.

 

skidor
Plats: Järvsöbacken

Resa hit: Järvsö ligger i Hälsingland mellan Bollnäs och Ljusdal. Hit kan man komma med bil, buss eller tåg, lite beroende på vart i landet man bor.

Boende: I Järvsö finns det massor av boendemöjligher. Man kan exempelvis övernatta i en toppstuga,  på Kramsta gästgård eller på Varghotellet.  

Övrigt: I Järvsöbacken finns 19 nedfarter för stora som små.  Om man inte vill åka slalom kan man åka skridskor i Ladan,  åka en sväng med snöskoter eller titta på vargar på Järvzoo.

 

Plats: Åre Björnen

Resa hit: Åre är beläget i Jämtland och är Sveriges största skidanläggning. Hit kommer du smidigast med bil, men det går även att ta sig hit med flyg, buss eller tåg. 

Boende: Här finns det mängder av boendealternativ i olika prisklasser. Vill man ha gångavstånd till backarna kan man bi i något av följande områden: Renen, Mården, Järven, Ekorren och Vargen. I dessa områden finns både stugor och lägenheter att hyra.

Övrigt: Åre Björnen är Åreskutans familjeområde. Där finns det möjlighet att gå på skidskola, gå på after ski med fiskdamm och saft, samt åka skidor i Björnlandet.   

Kommentera

Nu kan du kommentera med Facebook. Vi vill gärna höra dina åsikter så logga in med ditt Facebook-konto och skriv din kommentar.

Läs mer om våra regler

Hur klarar man sömnbristen?

Ju mer avslappnad du är när du ska ­somna, desto lättare kommer du in i den välgörande djupsömnen. Några avslappnings­knep:

1. Gör en lista över saker som ska göras nästa dag så att du kan släppa det när det är dags att sova.

2. Försök sova eller vila i samband med amning eller matning. Då är halten av oxytocin som högst. 

3. Klassiker som fortfarande håller: Ha det svalt och mörkt i sovrummet. 

4. Drick inte alkohol och träna inte för sent på kvällen. 

5. Låt bli att dricka kaffe på efter­middagen. 

6. Undvik skärmar sent på kvällen. ­Förutom att det som visas kan få din hjärna att spinna igång så utstrålar de också ett blått ljus som sänker halten av sömnhormonet melatonin i din kropp. Och det är synd, eftersom melatoninet hjälper oss att somna. 

7. Försök släppa oron över att du får för lite sömn. Kroppen går ner i djupsömn, som är viktigast för vår återhämtning, på bara 20 minuter. Sedan är du där i ungefär 50–60 minuter och så går du upp i en ytlig sömnfas igen. Att sömnen blir ­fragmentarisk under en period är alltså inte så farligt. Du blir visserligen in i ­märgen trött av att inte få sova tillräckligt antal timmar – men det är inte direkt fysiologiskt skadligt. 

8. Gör gärna avslappningsövningar och öva mindfulness. Det hjälper dig att vara här och nu istället för att älta det som varit eller oroa dig för det som komma ska. Och just ”älta” och ”vara orolig” är två faktorer som kan störa sömnen ­väldigt mycket.  

9. Råd om att du ska ”sova när bebisen sover” på dagen kan kännas som ett hån – i alla fall om din älskling bara kan sova när du bär hen eller rullar hen i vagnen. Men försök att i alla fall vila lite emellanåt. Att tänka ”nu måste jag sova” kan skapa en oskön press, men att sitta och stirra ut i luften en stund klarar nog de flesta. 

10. Och sist men inte minst, glöm aldrig att någon gång blir det bättre!! Du ­kommer till och med att bli en av dem som på allvar säger ”passa på och njut av småbarnstiden nu, den går ju så fort”.

 

Läs hela artikeln i Vi Föräldrar nr 2, 2016 – ute i butik nu!