8 steg till en närvarande sommar

8 steg till en närvarande sommar

8 steg till en närvarande sommar

Vi Föräldrars Anna-Maria Stawreberg har skrivit boken "Mindfulness för föräldrar"med Heidi Andersen. Varsågod, 8 fina sommartips.

Att vara närvarande i nuet: Det är det som mindfulness handlar om. Så enkelt, så viktigt, och samtidigt så svårt. Våra barn kan det redan, de vet hur man njuter av den sköna känslan av sand mellan tårna, de vet hur magiskt det är att höra koltrasten sjunga i skymningen, och de kan konsten att njuta av en glass med hela kroppen.

Gör dig själv en tjänst. Sträva efter att uppleva tillvaron med alla sinnen i sommar. Fråga dig själv vad du verkligen måste göra och gör mer av det som du vill göra. Våga vara lite galen för en gångs skull och skjut upp det som går att skjuta upp.

1. Att vara närvarande i nuet är inte samma sak som att vara en ansvarslös förälder. Tvärtom. När du är närvarande också i tankarna finns du där för ditt barn, även mentalt.

2. Lär dig av ditt barn. Barn är mästare på att leva i nuet. Om ni på väg till stranden fastnar vid en myrstack, fascineras tillsammans av myrornas stigar, skratta åt deras envishet. Vad spelar det för roll att stranden var ert ursprungliga mål när vägen dit är så spännande.

3. Det är så mycket vi tror att vi måste göra. Fundera igenom dina måsten och fundera över om du verkligen måste rensa ogräset just nu eller om du kan skjuta upp till en annan – mulnare dag.

4. När allt kör ihop sig när ni ska packa bilen full inför utflykten till djurparken och du mest känner för att avblåsa hela utflykten. Räkna till tio och dra några djupa andetag. Då hinner du få perspektiv på situationen och kan hantera den utifrån det.

5. Vissa perioder är stressigare än andra. Skriv upp alla att-göra-saker på en lista där du också försöker prioritera. Stryk allt eftersom. Och glöm inte att skriva upp saker som ni VILL göra också! Att prioritera en härlig skogspromenad framför hemlagade köttbullar mår hela familjen bra av.

6. Att vara närvarande handlar om att uppleva med alla sinnen. Känn hur sommarregnet doftar, hör hur fiskmåsarna skränar, känn solens strålar värma dina armar.

7. Du kan enkelt träna på att vara här och nu. Nästa gång du tar ett dopp, känn hur det svala vattnet omfamnar dig. När du går går barfota över gräset, känn hur gräset killar dig under fötterna.

8. Om ni vill ligga kvar en stund på stranden, gör det. Och tänk på att du gör dig själv och hela familjen en tjänst genom att slappna av en stund.

Publicerad i Vi Föräldrar nr 9, 2011.
 

Läs mer

Kommentera

Nu kan du kommentera med Facebook. Vi vill gärna höra dina åsikter så logga in med ditt Facebook-konto och skriv din kommentar.

Läs mer om våra regler