10 tips för att träna med barn

1. Sätt bebisen i vagnen och ta en rask promenad, eller prova lite försiktig joggning..
2. Vid raska promenade: Lägg till utfall och kanske några backar.
3. Gör styrkeövningar bredvid barnet när det leker på golvet. Arm-hävningar, situps och rygglyft är enkla, effektiva övningar som inte kräver någon utrustning.
4. Vill du ha vikter, ta vattenfyllda petflaskor och böcker.
5. Vill du köpa en enkel men effektiv utrustning, satsa på gummiband och hopprep. Toppen för träning hemma eller på tomten.
6. Hitta träningskompisar och turas om att passa varandras barn.
7. Lite större barn kan cykla bred­vid när du joggar eller stavgår. Stannar de för att göra något annat kan du göra upphopp eller utfall under tiden.
8. Passa på att träna när barnen har egna aktiviteter. Istället för att sitta på läktaren eller i omklädningsrummet, dra på dig joggingskorna och kör en runda.
9. Planera din träning. Om du inte avsätter tid för motion kommer det sannolikt inte att bli av.
10. Glöm inte att boka in tid för mys med familjen också. Det är minst lika viktigt.

Artikeln är publicerad i Vi Föräldrar/Mat&hälsa nr3 2010

Kommentera

Nu kan du kommentera med Facebook. Vi vill gärna höra dina åsikter så logga in med ditt Facebook-konto och skriv din kommentar.

Läs mer om våra regler