Vad behöver en nyfödd?
Thinkstock

En liten krabat behöver bland annat många, många kramar.

Vad behöver en nyfödd?

Innan den lilla bebisen kommer hem från BB är det bra att ha en del saker förberedda. Till exempel en liten bilstol så ni kommer hem.

Enligt Kristina Hertzman, distriktssköterska på Södervägs bvc i Visby, är det viktigaste en bra bädd till barnet, en stabil skötplats och en säker bilbarnstol.
– Bilbarnstolen behöver man ju ha med sig redan när man åker till BB, annars är det svårt att ta sig hem. Men de flesta andra saker kan man skaffa allt eftersom man märker att man har behov av dem.

Andra saker som kan vara bra att skaffa i förväg är ett par omgångar sköna, mjuka kläder i bomull. Ett bra tips är att tvätta dem innan de används, då försvinner eventuella kemikalier och de blir mjukare. Att köpa en rejäl laddning blöjor är också en bra idé, så att man slipper ge sig ut och köpa det de första dagarna.

För de nyblivna föräldrarnas skull är det bra att ha laddat frysen med färdiglagad mat i portionsförpackningar. Det kan bli svårt att få tid att ställa sig framför spisen och laga mat i början.
– En eller ett par amningsbehåar med inlägg kan också vara bra att köpa i förväg. Tänk bara på att inte använda de med bygel eftersom de kan skava. Behån ska vara rejäl och ge stöd  åt bysten som ofta kan ömma i början när mjölken rinner till, säger Kristina Hertzman.

 

Bra att ha när man kommer hem från BB

Det här behöver en nyfödd bebis:

  • Skötunderlägg
  • Blöjor
  • Tvättlappar (antingen apotekets eller av sönderklippt frottéhandduk)
  • Oparfymerad barnolja
  • Små frottéhanddukar till skötbordet och till den dagliga vården (era egna fungerar alldeles utmärkt)
  • Badbalja, om ni inte har badkar
  • Barnvagn med tillbehör (regnskydd, insektsnät, ev mjuklift och parasoll)
  • Åkpåse (vid den kalla årstiden)
  • Lakan, kudde och täcke till barnvagnen


Bebisens basgarderob (beroende på årstid):

  • Fyra bomullsbodies (fler om ni inte har egen tvättmaskin)
  • Fyra mjuka par byxor, med eller utan fötter
  • Tre par bomullssockor
  • Hjälmmössa av bomull
  • Varm/vindtät mössa att ha ovanpå hjälmmössan beroende på årstid
  • En varmare tröja eller kofta
  • Ett par varmare byxor att ha under overallen (beroende på årstid)
  • En uteoverall att ha i vagnen (finns bra i till exempel fleece)
  • Ett par vantar utan tumme (om inte det finns på overallen)
  • Ett par tossor (om inte det finns på overallen)
  • Fyra bomullspyjamasar, med eller utan fötter


Till föräldrarna:

  • Färdiglagad mat i frysen!
  • Amningsbehå
  • Bomullskupor till behån
  • Bindor
  • Inlägg till behån

 

Bra att ha, men kan skaffas senare

  • Termometer
  • Särskild skötväska med skötunderlägg
  • Bärsele eller bärsjal
  • Trådlös telefon (bra vid amning)
  • Telefonsvarare (låt den ta samtalen när ni sover!)
  • Färgglad leksak anpassad till barnets ålder
  • Barnlyssnare
  • Album att klistra in bilder i när inspirationen faller på
  • Anteckningsbok att anteckna episoder i
  • Papperskorg, gärna med lock

Sovplatsen:

  • Godkänd spjälssäng med spjälskydd och tvättbar madrass
  • Madrasskydd
  • En mjuk och platt kudde
  • Två påslakan (sy gärna av era egna, avlagda, de blir mjuka och sköna!)
  • Två underlakan (sy gärna av era egna, som är mjuka och sköna!)
  • Fyra örngott
  • Skönt täcke att stoppa i påslakanet (beroende på årstiden)
  • Bomullsfilt
  • Ev hängmobil

 
På promenad:

  • Extra filt
  • Ev liten mobil att hänga över vagnen
  • Oparfymerade våtservetter, bra att ha i skötväskan


Artikeln har publicerats i Vi Föräldar Gravid 4/2006

Se även

Kommentera

Nu kan du kommentera med Facebook. Vi vill gärna höra dina åsikter så logga in med ditt Facebook-konto och skriv din kommentar.

Läs mer om våra regler

Hur klarar man sömnbristen?

Ju mer avslappnad du är när du ska ­somna, desto lättare kommer du in i den välgörande djupsömnen. Några avslappnings­knep:

1. Gör en lista över saker som ska göras nästa dag så att du kan släppa det när det är dags att sova.

2. Försök sova eller vila i samband med amning eller matning. Då är halten av oxytocin som högst. 

3. Klassiker som fortfarande håller: Ha det svalt och mörkt i sovrummet. 

4. Drick inte alkohol och träna inte för sent på kvällen. 

5. Låt bli att dricka kaffe på efter­middagen. 

6. Undvik skärmar sent på kvällen. ­Förutom att det som visas kan få din hjärna att spinna igång så utstrålar de också ett blått ljus som sänker halten av sömnhormonet melatonin i din kropp. Och det är synd, eftersom melatoninet hjälper oss att somna. 

7. Försök släppa oron över att du får för lite sömn. Kroppen går ner i djupsömn, som är viktigast för vår återhämtning, på bara 20 minuter. Sedan är du där i ungefär 50–60 minuter och så går du upp i en ytlig sömnfas igen. Att sömnen blir ­fragmentarisk under en period är alltså inte så farligt. Du blir visserligen in i ­märgen trött av att inte få sova tillräckligt antal timmar – men det är inte direkt fysiologiskt skadligt. 

8. Gör gärna avslappningsövningar och öva mindfulness. Det hjälper dig att vara här och nu istället för att älta det som varit eller oroa dig för det som komma ska. Och just ”älta” och ”vara orolig” är två faktorer som kan störa sömnen ­väldigt mycket.  

9. Råd om att du ska ”sova när bebisen sover” på dagen kan kännas som ett hån – i alla fall om din älskling bara kan sova när du bär hen eller rullar hen i vagnen. Men försök att i alla fall vila lite emellanåt. Att tänka ”nu måste jag sova” kan skapa en oskön press, men att sitta och stirra ut i luften en stund klarar nog de flesta. 

10. Och sist men inte minst, glöm aldrig att någon gång blir det bättre!! Du ­kommer till och med att bli en av dem som på allvar säger ”passa på och njut av småbarnstiden nu, den går ju så fort”.

 

Läs hela artikeln i Vi Föräldrar nr 2, 2016 – ute i butik nu!