Foto: Shutterstock

Sova i samma säng? Vilken sömnlösning passar bäst i er familj?

Så somnar bebisen gott

"Snälla" sömnmetoder? Ja, det finns faktiskt. Bebisen kan få hjälp att somna tryggt, och hela familjen kan få sova bättre. Vi berättar hur.

Fler sömntips

  • Dela upp helgerna (om ni är två). Då blir det en sovmorgon var.
  • Ta in hjälp. Be svärmor eller någon kompis om avlastning så att du (och/eller din partner, om ni är två) får sova.
  • Sov när bebisen sover. Den som är hemma med bebisen kan försöka sova när bebisen sover.
  • Låt natten vara natt. Om ditt barn vaknar på natten, försök vara ”tråkig” så att barnet förstår att det är natt och då ska man sova.
  • Tupplurar är bra! Även så korta sovpauser som 10–20 minuter kan ge återhämtning.

Sömn. Att få sova en hel natt. Och helst att få lite mer struktur kring läggningarna också – men ingen jobbig sömnmetod!

Känner du igen dig i de tankebanorna kanske en "snäll" sovmetod är något för dig.

Sömnbristen börjar märkas

De första veckorna efter förlossningen brukar alla föräldrar vara inställda på att tillvaron är upp och ner och att det blir lite kaotiskt med sömnen. Men efter ett par månader börjar orken sina hos många.

Kanske finns syskon i familjen som skulle må bra av att komma in i sina rutiner igen, och den som tröstar och matar om nätterna börjar märka av sömnbristen.
Sömnen blir en stressfaktor i familjen, och diskussionerna tar allt större plats. Ska vi göra något eller bara acceptera läget? Går det att styra bebisens sömn, och hur gör vi det bäst i så fall?

Många åsikter om bebisars sömn

Den som söker information om bebisars sömn märker snart att det finns ungefär lika många åsikter som det finns experter. För att inte tala om metoder – som alla utger sig för att vara metoden med stort M.

Debatten om sömnmetodernas vara eller icke vara har stundtals varit het. Barn­läkaren och författaren Lars H Gustafsson talar hellre om sömnomsorg och har bland annat i Vi Föräldrar uttalat sig kritiskt om somna-själv-metoder.

Varje barn sover på sitt eget sätt

Även Antonia Reuter, psykolog i Västra Götalands landsting, ser nackdelar.

– Visst kan man som förälder ibland finna stöd i en speciell metod. Men alla barn är så olika till sin personlighet, och följer man slaviskt en metod riskerar man att missa det enskilda barnets behov.

– Ju mer man vet om barn, desto mer förstår man att varje barn har ett alldeles eget sovsätt, säger hon.

Många föräldrar uppskattar trots allt de fasta ramar som en sömnmetod kan ge. Andra vill backa från övertron på experter och börja lyssna mer på sig själva – och ­barnen. Varje barn är en individ, och ­sömnen, och sättet att sova på, skiljer sig naturligt från barn till barn.

Så hur gör man rent konkret för att få in sömnrutiner som passar hela familjen?

Att få barn = att få förändrad sömn

Oavsett om man har en bebis som sover timme efter timme på natten eller om man fått en som aldrig tycks sova mer än 20 ­minuter i sträck, är en sak säker: När man får barn ­förändras sömnen. För alla i familjen. Och hur man klarar av förändringen beror till ­stora delar på vilka förväntningar man har.

– Det är bra om man kan prata om vilka förväntningar och önskemål man har redan innan barnet kommer.

– Lever man i en relation kanske den ena partnern trivs med att ha barnet i det egna sovrummet, medan den andra helst ser att bebisen sover i eget rum så snart det är möjligt. Sedan blir det väl sällan som man tänkt sig ändå, men det är bra att vara medveten om vilka värderingar och önskemål som finns, säger Antonia Reuter.

Barn sover inte som vi

För att ha någorlunda realistiska förväntningar kan det vara bra att veta hur ett barns sömn ser ut.

De första månaderna kan bebisen sova upp till 19 timmar om dygnet. Sömnen är till största delen ytlig, och barnet kan inte skilja på natt och dag. Vissa vaknar av sig själva när det är dags för mat, medan andra är riktiga sömntutor.

När bebisen blir 3–4 månader kan man ofta börja se vissa sömnmönster. Vakenperioderna blir längre och infaller vid ungefär ­samma tid varje dag, ­precis som de ”glada” och de ”gnälliga” stunderna. Nu är det inte ovanligt att bebisen visar att den ­behöver mer närhet på kvällarna. När de vakna ­perioderna blir längre blir också intrycken fler och kräver mer energi för att bearbetas.

– Barn har olika behov av närvaro och kontakt när de ska somna eller då de vaknar till under natten. Föräldrar kan känna skuld för att deras barn är ”klängigt” och tror att de själva har skapat behovet genom att bära för mycket eller reagera för snabbt på gråt. Men de allra flesta har bara lyssnat till sitt barns behov. Att man har ett barn som bara sover i korta perioder behöver inte alls betyda att man har gjort något fel och att barnet är otryggt. Det beror många gånger helt enkelt bara på barnets behov och personlighet, säger Antonia Reuter.

Sovrutiner – för föräldrarnas skull

Från att barnet är 6 månader börjar det bli mottagligt för sådant som rutiner vid läggdags och fasta sovtider. Det vill säga om man känner att man behöver det som ­förälder – inte för barnets skull.

– Behovet av planerad sömn är större hos föräldrarna än hos barnet. Små barn har väldigt individuella dygnsrytmsmönster och ser i princip alltid till att få den sömn de behöver, även om det inte alltid sker på önskade tider, säger Peter Erensjö, barn­läkare vid Falu lasarett.

I princip alla sömnrådgivare är överens om att nedvarvning före läggdags är bra. Man kan stänga av tv:n, sitta och mysa i soffan en stund eller kanske leka en lugn lek. Att amma eller ge flaska före är också bra, så att man kan vara säker på att barnet är mätt.

Sätten att få bebisen att sova i egen säng kan variera.

– Många väljer att ställa bebisens säng eller korg i direkt anslutning till den egna sängen. Då finns man alltid nära, det blir inte så trångt och barnet vänjer sig vid att somna in och somna om utan direkt kroppslig närhet. Vill man sedan att barnet ska sova i eget rum brukar den förflyttningen gå lättare om man gjort så, säger Antonia Reuter.

Lika viktigt som rutiner vid läggdags är att föräldrarna känner sig trygga i det sovsätt de valt för sitt barn. Att försöka få ett oroligt barn att komma till ro om man själv är irriterad eller osäker är i princip omöjligt. Så till stora delar handlar det om att lita på sin magkänsla och följa den.

Om du tycker att det verkar hemskt för barnet att somna i egen säng långt bort från dig kommer du aldrig att kunna övertyga barnet om att det är en bra idé. Bättre då att låta bebisen sova i en säng nära så att ni båda känner er trygga.

Vilken sovlösning passar bäst i er familj?

Och är du övertygad om att det bästa för barnet är att sova ostört i egen säng blir det förmodligen inga problem att få barnet att göra just det. Allt handlar om att hitta den lösning som fungerar bäst för er familjekonstellation.

– Var och hur barnet ska sova är ju väldigt kulturellt betingat. Vi gör på ett sätt här, i andra länder gör de på andra sätt. Vår rekommendation är att följa de nationella råden om var barn ska sova, det vill säga att små barn (under 3 månader, reds anm) bör sova i egen säng och inte i föräldrarnas.

Men den egna sängen kan med fördel stå nära föräldrarnas säng, säger Peter Erensjö.

Även om man lyckas få det att fungera vid läggdags, så sover många barn fortfarande oroligt på nätterna, ibland upp till att de är 3-4 år. Vad det handlar om då är att försöka anpassa de vuxnas liv så att det blir hanterbart ändå, trots sömnbristen.

– Vissa begåvas med barn som tidigt ­sover enligt vuxna mönster, och de är bara att gratulera. Men väldigt många gör det inte, och då mår kanske alla bättre om man istället anpassar livet efter det.

Kanske genom att dra ner på sina egna krav och fundera på hur mycket som är nödvändigt att hinna med på dagarna. Helgerna hos barnfamiljer är ju till exempel ofta fulla med aktiviteter, men kanske skulle alla må bättre av att bara vara hemma utan krav och, till exempel, hinna sova ordentligt, menar Peter Erensjö. 

Artikeln publicerades i Vi Föräldrar 3/2016.

Se även

Kommentera

Nu kan du kommentera med Facebook. Vi vill gärna höra dina åsikter så logga in med ditt Facebook-konto och skriv din kommentar.

Läs mer om våra regler