Prata matematik med ditt barn

Prata matematik med ditt barn

Prata matematik med ditt barn

Ett, två, tre… räkna AD-droppar och trappsteg.

Kanske tänker du inte på att det är matte när du räknar AD-droppar eller trappsteg med din bebis. Men att tidigt sätta ord på matematiken gör den lättare att förstå.

Att språket är viktigt från början får alla föräldrar veta i böcker, tidningar och på bvc. Men var finns den matematiska medvetenheten, frågade sig Margareta Forsbäck, universitetsadjunkt vid lärarutbildningen på Stockholms universitet och författare till böcker om matematik för barn.

Tankarna resulterade i en rad föreläsningar på bvc och föräldrabroschyrerna Barn och matematik (Finns för 0–3, 3–5 samt 5–7 år och tankas hem på ncm.gu.se/node/712).

– Det finns så mycket matematik i vardagen, ändå hjälper vi inte barnen att sätta ord på begreppen. Matte för de minsta är just att förstå vardagliga, matematiska begrepp, inte att räkna 3 plus 3. Har de förståelsen är det ingen konst att räkna sedan, säger hon.

Vardagsmatte behöver inte vara svårt. Det kan handla om att använda matematiska ord när man pratar med sitt barn, att räkna måtten när man blandar vällingen eller att berätta hur många glas man ställer fram på bordet.

– Då får barnet en känsla för att det hör ett räkneord till varje grej, det vi inom matematiken kallar parbildning.

Matematik är också att säga ”Nu är glaset fullt”, ”Bollen är rund” eller att jämföra storlekar på leksaker.

Ett bra matte-redskap är speltärningen, tipsar Margareta Forsbäck:

– Tärningen är suverän. Talen är grupperade och du ser vad du slagit utan att räkna prickarna. Barnet behöver sådana bilder för att förstå vad matematiken är. Och när man förstår blir det ju både lätt och roligt! Alltför många vuxna har sysslat med matte utan att förstå den.

Artikeln publicerades i Vi Föräldrar 12/2008

Kommentera

Nu kan du kommentera med Facebook. Vi vill gärna höra dina åsikter så logga in med ditt Facebook-konto och skriv din kommentar.

Läs mer om våra regler