Kom i form med barnen!

Kom i form med barnen!

Kom i form med barnen!

Varför inte lägga till en god träningsvana i ­som­mar – och göra det tillsammans med barnen.

Ibland krockar längtan efter att komma igång med träningen med vardagens överbokade kalender. Inte minst upplever många småbarnsföräldrar att träningen tar för mycket av familjens dyrbara gemensamma tid. Men varför inte ta chansen i sommar – låt träningen bli tillsammanstid!





Jeanette Stenquist jobbar som personlig tränare och har ut-vecklat utomhuspass där hela familjen kan vara med. Hennes två främsta råd för att lösa ekvationen träning och småbarnsliv är att ta till vara på de tillfällen som ges och att träna ihop. Och några gemensamma lediga veckor kan vara utmärkt för att få in vanan.
– Våga ta med barnen i träningen, det är jätteroligt. De tycker att det är kul och så nallar man inte på någon annan tid. Dessutom blir motion något naturligt för barnen och det känns extra viktigt idag med allt stillasittande framför teve och datorer, säger Jeanette.

Energiboosta med barnen
Att träna tillsammans eller att ha bebisen med till gymmet betyder inte att träningen blir mindre effektiv. Jeanette började själv med styrketräning på allvar när hon var mammaledig med äldsta dottern. Sedan dess har hon fått ytterligare ett barn – och lyckats kamma hem två SM-titlar i fitness. Få siktar mot elitnivå, men alla behöver den kraft som vardagsmotionen ger, inte minst småbarnsföräldern.
– Ska man orka kånka runt på ungar, lyfta tungt och nattvaka behöver man träna för att inte slita för mycket på kroppen. Jag vet att det kan ta emot att köra igång när man känner sig slutkörd och helst bara vill slänga sig på soffan, men träning ger så himla mycket energi tillbaka och när man väl kommit över den första tröskeln brukar det inte vara så svårt sedan, säger hon.
Tiden finns, men för att hitta den behöver man planera och helst skapa en vana och så småningom ett behov av träning.
– Om man tänker att man ska träna när man får en stund över är risken stor att det inte blir av eftersom det hela tiden är så mycket annat som pockar på, konstaterar Jeanette.
Hur ska man då rent praktiskt gå tillväga för att få till träningen som småbarnsförälder?
– De allra minsta kan man sätta i vagnen och sticka ut på raska promenade eller löpturer med, säger Jeanette. Joggingvagn är inget måste, även om de är betydligt stadigare och mer lättmanövrerade än en vanlig sulky. Ett annat alternativ är att köra stykeövningar medan barnet leker på golvet bredvid. Träning behöver inte vara komplicerat och det krävs inte en massa dyr utrustning.

Träna i lekparken
Lekparken är ett annat bra ställe för motion, tipsar Jeanette. När barnet sitter i sandlådan eller gungar kan du själv köra intervallträning med löpning och styrketräning.
– Håll dig runt lekplatsen så att du har uppsikt över barnet hela tiden. Du får röra på dig och så hinner du ändå sätta dig med ditt barn och gräva lite efteråt. Träning behöver inte ta lång tid, vill du ta ut dig mer så kör du bara mer intensivt.
Intervallträning och motion under kortare stunder med hög intensitet är något som Jeanette rekommenderar starkt. Det ger snabb effekt och tar inte mycket tid i anspråk. Men många av oss tror att ett träningspass måste vara en timme i gymmet, löp-spåret eller aerobicsalen.
– Man behöver inte hålla på så länge, en kvart, tjugo minuter åt gången räcker. Forskning visar att det till och med ger mer att köra flera kortare pass än få och längre. Det är också ofta lättare att komma igång om man inte kör så länge, säger Jeanette.
Vinsterna med att träna tillsammans med barnen är även andra än kondition och muskelstyrka.
– Att träna är också en social grej och det är jättemysigt att jogga ihop med sina barn även om det inte går så fort. Man har inga telefoner eller annat som stör och man får en liten stund att prata med varandra.
Är du föräldraledig rekommenderar Jeanette att samla ihop några stycken och hjälpas åt med barnen.
– När mina barn var små var vi några mammor som hade picknick tillsammans
och turades om att sitta på filten med barnen medan någon av de andra sprang en runda. Det funkade hur bra som helst.

Kommentera

Nu kan du kommentera med Facebook. Vi vill gärna höra dina åsikter så logga in med ditt Facebook-konto och skriv din kommentar.

Läs mer om våra regler