Ingen brådska att hitta mammaformen

Ingen brådska att hitta mammaformen

Ingen brådska att hitta mammaformen

Hej då gravidmage, sura uppstötningar, svullna ben och foglossning. Hej bebis, snygga mammakroppen och nya superformen. När graviditeten är över vill många ha tillbaka formen i ett kick, men nio månader är en mer realistisk tidsrymd.
 

Visst är det väl så att den vikt man gått upp under graviditeten bara försvinner när bebisen väl är ute? Brösten återfår sin normala form, foglossningen släpper, man får tillbaka svikten i steget – och mår prima helt enkelt?
Nja. För många är tiden efter förlossningen snarare en smula kaotisk och kroppen en aning mörbultad efter att ha burit på ett barn, och framför allt fött fram det. Det känns som att man aldrig ska få tillbaka sin gamla kropp, och när ska man egentligen få ork till att träna?

TRÄNING SISTA PRIO
Träningen kommer (med rätta!) ofta sist på prioriteringslistan och det kan kännas mer lockande att snusa på sin bebis än att ge sig ut i spåret eller gå på Friskis.
– Jag brukar säga att graviditeten är nio månader och att man får räkna med att det tar nio månader att komma tillbaka dit man var, säger Ida Lövgren, sjukgymnast med den egna praktiken Mammaglädje.
Den första tiden efter förlossningen ska man helst inte träna alls, även om det är bra att få igång någon typ av vardagsmotion.
– Riktmärket är att man kan börja träna efter efterkontrollen hos barnmorskan, som brukar vara efter 6–8 veckor.
Den första tiden efter förlossningen är det främst promenaderna man brukar fokusera på, även om syftet med dem kanske inte i första hand är att få tillbaka figuren. Att få köra sin bebis i den nya barnvagnen kan kännas både mysigt och spännande och det är också skönt för såväl bebis som förälder att vara utomhus.

TRÄNA KNIPET
Men hur vet man när kroppen är redo för att börja träna?
Ofta känner man det själv, det viktiga är att bäckenbottenmuskulaturen är ordentligt läkt. Att göra de berömda knipövningarna kan alltså påskynda träningsstarten om man vill det.
– Man kan bli tillfälligt inkontinent om inte bäckenbotten läkt och om man börjar träna för tidigt, säger Ida Lövgren. Under graviditeten och månaderna efter utsöndras relaxin, ett hormon som mjukar upp och som kan göra att det kommer några droppar urin vid ansträngning.
(Läs mer om bäckenbotten i artikeln ”Knip dig till ett bättre mammaliv” i det här numret.)
Relaxinet påverkar inte bara bäckenbotten utan mjukar även upp kroppens övriga leder, vilket kan göra att det är lättare att exempelvis stuka fötterna de första månaderna efter förlossningen.

BÖRJA FRÅN NOLL
– Jag märker att de kvinnor som varit väldigt aktiva innan de blev gravida är de som fortast vill komma igång med sin träning, och det är också de som får problem, säger Ida Lövgren. Man får helt enkelt ta det lugnt och tänka på att man efter en graviditet i princip börjar om från noll igen vad gäller träning.
Det man kan tänka på är att även om kroppen långsamt återhämtar sig efter graviditeten så kan man skynda på det hela genom att äta rätt och hålla nere på socker. Det är bra att fylla kylen och skafferiet med mat som är nyttig istället för att bunkra upp med godis att ta till då sockersuget sätter in.
I större städer finns ofta träningsformer som är anpassade efter föräldralediga, så kallad mamma-barngympa, där fokus ligger på att träna rätt efter förlossningen. Det går lätt att ta med sin bebis och det kan vara trevligt att bestämma träff med andra föräldralediga där, för att sedan gå ut och dricka den där latten...

Passa på att njuta av bebisen med du kan, träna kan du göra när som helst lite senare!

DET HÄR HÄNDE I KROPPEN

AVSLAG
I livmodern finns ett stort ärr där moderkakan suttit och från ärret blöder det. Blödningen brukar vara relativt kraftig de första dagarna, för att sedan successivt avta och försvinna helt inom 4–6 veckor. Avslaget ska inte lukta illa utan brukar lukta ungefär som vanligt mensblod. Under tiden man har avslag finns en ökad infektionsrisk och därför bör man inte bada, inte använda tamponger och inte heller ha samlag utan kondom.

VIKTEN
I samband med förlossningen förlorar man ofta mellan fem och tio kilo i vikt. Därefter är det individuellt hur lång tid det tar för graviditetskilona att försvinna. Det gamla talesättet om nio månader upp och nio månader ner kan stämma ganska bra.
Om man ammar går det generellt fortare att gå ner i vikt, även om många upplever att amningen påverkar viktnedgången först efter några månader.
Det är viktigt att fundera på om det verkligen är så bråttom att få tillbaka den vikt man hade före graviditeten. Tiden med ett nyfött barn går så fort att det är synd att enbart fokusera på viktnedgång. Tids nog återhämtar sig kroppen.

SNITTÄRRET
Om man genomgår kejsarsnitt får man ofta en
morfinpump det första dygnet efter operationen och därefter starkare smärtstillande tabletter under någon vecka om så behövs. Det är viktigt att man som snittad kvinna är så pass smärtstillad att inte amning och anknytning till barnet störs. Den värsta smärtan i ärret brukar ha gått över inom någon eller några veckor, men det kan dra och spänna i ärret i flera månader efter kejsarsnittet. Man bör vara försiktig med att träna magen för hårt, och börja med enbart lugna promenader och lättare motion de första månaderna.

BRÖSTEN
När mjölken rinner till i brösten så kan de kännas spända. Efter några dagar har mjölkproduktionen oftast stabiliserats och när amningen väl har kommit igång brukar brösten sluta vara ömma.

PSYKISKT
Det är väldigt vanligt att man känner sig nere efter förlossningen och många drabbas också av lättare depressioner. Att landa i en verklighet med en bebis är inte alltid helt självklart och man kanske har varit oförberedd på sömnbrist, hormoner och alla känslor som kommer. Att bli förälder är att vara sig själv, men samtidigt inträda i en annan roll. Därför är det viktigt att man vilar och tar det lugnt, och gör det som känns bäst för den egna familjen. Vissa vill stänga in sig och inte träffa någon och andra vill genast ut, visa upp bebisen och ta del av livet igen. Gör precis det som känns rätt för er.
Tala gärna med bvc om hur ni som familj mår, de är vana och kan hänvisa vidare till psykolog eller läkare om det skulle behövas.

Kommentera

Nu kan du kommentera med Facebook. Vi vill gärna höra dina åsikter så logga in med ditt Facebook-konto och skriv din kommentar.

Läs mer om våra regler