Första hjälpen för röda stjärtar

Moderna blöjor har lett till färre röda stjärtar, men för de barn som drabbas av irriterad hud i stjärten, ­eller blöjeksem som det kallas, kan det svida och göra ont. Fast ofta ser det ­värre ut än det är.

Text: Maria Zamore

En morgon när Malva, drygt sex månader, vaknade var hennes stjärt alldeles röd.
– Dessutom hade det gått hål på huden. Det var ett stort sår, som om översta lagret av huden var helt bortfrätt, berättar hennes mamma.
Efter en dryg veckas stjärtluftning och noggrann insmörjning med salva började huden läka.
För Malva själv verkade det varken göra till eller från, hon mådde aldrig dåligt av den röda och såriga stjärten – men för hennes mamma var det en lättnad att såret läkte:
– Jag kände att jag var en dålig förälder som inte hade upptäckt det i tid. Du vet, man tycker att man har varit så noga med att göra som man ska på alla sätt och vis – och så får hon ett stort sår på stjärten! Det kunde jag känna mig väldigt stressad över.
Så är det ibland, säger Inger Tiainen, bvc-sjuksköterska på Ekens bvc i Stockholm:
– Röda stjärtar kan förstås både svida och göra ont, men ofta ser det värre ut än vad det är. Många gånger är det nog ett större problem för föräldrarna än för barnet.
Den vanligaste orsaken till röda stjärtar, eller blöjeksem som det också kallas, är att huden har irriterats av ammoniak från urin och avföring.
Riktigt små barn har ibland en väldigt aktiv tarm. Deras hud kan reagera med rodnad och irritation av att de bajsar många gånger per dygn.
För det lite större barnet har röda sjärtar ofta ett samband med magsjuka, berättar Annette Gromell, hudsjuksköterska på Sachsska barnsjukhuset i Stockholm.
– Eller att barnet just har ätit antibiotika och därför fått en rubbad bakterieflora i tarmen, det är ju något som kan göra att barnet bajsar väldigt frekvent.
När stjärten väl har blivit röd kan det ta sin tid att få bukt med det.
– Det är inte så att det vänder på en dag eller två, man får räkna med att det kan ta några veckor, säger Annette Gromell.
Om den vanliga behandlingen (se text nedan) inte är tillräcklig är det bra att låta någon sjuksköterska eller läkare titta på barnet.
– Det är sällan det uppstår svamp- eller bakterieinfektioner, men det förekommer. Och även om det är ovanligt så finns det en del andra tillstånd som kan orsaka hud­problem i stjärten, till exempel zinkbrist och psoriasis, säger Annette Gromell.
De moderna, superabsorberande blöjorna verkar dock ha gjort att problemet med röda stjärtar har minskat rejält. De nya blöjorna suger upp så effektivt att huden helt enkelt inte utsätts för så mycket frätande ammoniak och fukt från urin och avföring, konstaterar hon.

9 tips som kan lindra

1. Lufta. Att låta barnet vara utan blöja så mycket som ­möjligt är jättebra.

2. Smörj. Smörj in barnets hud med en skyddande salva, till ­exempel Silon, Inotyol (båda finns på apoteket) eller en zinksalva. Smörj morgon och kväll och – om det har varit nödvändigt att tvätta barnet – även efter tvätt.

3. Gällivarehäng. Använd gärna en blöja som är i så stor storlek att barnet får ett ”gällivarehäng” med plats för luft mellan hud och blöja.

4. Undvik tröja med knappar i grenen. En body är normalt ett praktiskt plagg, men om barnet har röd stjärt kan bodyn trycka upp blöjan mot huden när den knäpps.

5. Byt blöjsort. Att byta till ett annat blöjmärke kan ibland hjälpa bra.

6. Välj bort tvål. Undvik att tvätta barnet med tvål, det kan torka ut och irritera. Om vatten inte räcker kan man använda olja eller mild tvättkräm från apoteket, den kan användas både med och utan vatten.

7. Undvik färdigfuktade tvättlappar. ”Det tycker jag är ett skapat behov, vi har ju vatten i kranarna. Dessutom innehåller de ofta starka ämnen”, säger hudsjuksköterskan Annette Gromell.

8. Bröstmjölk. Bvc-sjuksköterskan Inger Tiainen brukar rekommendera föräldrar med nyfödda barn att använda bröstmjölk på röda sjärtar. ”Jag tipsar dem om att låta barnet lufta stjärten torr, smörja på lite bröstmjölk och sedan låta den torka in. Det kan funka om det inte har gått alltför långt”, säger hon. Hudsjuksköterskan Annette Gromell anser dock inte att det är ”så effektivt”.

9. Potatismjöl. Föräldrar själva tipsar ibland varandra om att använda potatismjöl för att få röda stjärtar att läka. Det är dock ingenting som vare sig Annette Gromell eller Inger Tiainen rekommenderar, de menar att det bara blir fuktigt och geggar ihop sig.

Källa: Annette Gromell, hudsjuksköterska på Sachsska barnsjukhuset i Stockholm,
och Inger Tiainen, bvc-sjuksköterska på Ekens bvc i Stockholm


Artikeln publicerades i Vi Föräldrar 4/2006

Kommentera

Nu kan du kommentera med Facebook. Vi vill gärna höra dina åsikter så logga in med ditt Facebook-konto och skriv din kommentar.

Läs mer om våra regler

Hur klarar man sömnbristen?

Ju mer avslappnad du är när du ska ­somna, desto lättare kommer du in i den välgörande djupsömnen. Några avslappnings­knep:

1. Gör en lista över saker som ska göras nästa dag så att du kan släppa det när det är dags att sova.

2. Försök sova eller vila i samband med amning eller matning. Då är halten av oxytocin som högst. 

3. Klassiker som fortfarande håller: Ha det svalt och mörkt i sovrummet. 

4. Drick inte alkohol och träna inte för sent på kvällen. 

5. Låt bli att dricka kaffe på efter­middagen. 

6. Undvik skärmar sent på kvällen. ­Förutom att det som visas kan få din hjärna att spinna igång så utstrålar de också ett blått ljus som sänker halten av sömnhormonet melatonin i din kropp. Och det är synd, eftersom melatoninet hjälper oss att somna. 

7. Försök släppa oron över att du får för lite sömn. Kroppen går ner i djupsömn, som är viktigast för vår återhämtning, på bara 20 minuter. Sedan är du där i ungefär 50–60 minuter och så går du upp i en ytlig sömnfas igen. Att sömnen blir ­fragmentarisk under en period är alltså inte så farligt. Du blir visserligen in i ­märgen trött av att inte få sova tillräckligt antal timmar – men det är inte direkt fysiologiskt skadligt. 

8. Gör gärna avslappningsövningar och öva mindfulness. Det hjälper dig att vara här och nu istället för att älta det som varit eller oroa dig för det som komma ska. Och just ”älta” och ”vara orolig” är två faktorer som kan störa sömnen ­väldigt mycket.  

9. Råd om att du ska ”sova när bebisen sover” på dagen kan kännas som ett hån – i alla fall om din älskling bara kan sova när du bär hen eller rullar hen i vagnen. Men försök att i alla fall vila lite emellanåt. Att tänka ”nu måste jag sova” kan skapa en oskön press, men att sitta och stirra ut i luften en stund klarar nog de flesta. 

10. Och sist men inte minst, glöm aldrig att någon gång blir det bättre!! Du ­kommer till och med att bli en av dem som på allvar säger ”passa på och njut av småbarnstiden nu, den går ju så fort”.

 

Läs hela artikeln i Vi Föräldrar nr 2, 2016 – ute i butik nu!