D-vitamin - supervitamin

Eftersom solen skiner så svagt behöver vi nordbor extra tillskott av D-vitamin.

D-vitamin - supervitamin

Ny forskning ger D-vitaminet en central roll för vår hälsa. Enligt studier kan det skydda både mot allmän ohälsa och mot svåra sjukdomar. I Sverige rekommenderas föräldrar att ge sina barn extra tillskott av D-vitamin upp till 2 års ålder, trots att tillskott kanske egentligen behövs under hela uppväxten.

Mats Humble, överläkare och psykiatriker på Värmdö psykiatriska klinik i Stockholm, har tittat på många olika studier som gjorts världen över och funnit att D-vitamin har en central roll för vår hälsa. En brist på D-vitamin kan enligt hans faktasammanställning öka riskerna att drabbas av diabetes, infektioner som till exempel influensa, MS, artros, vanliga cancerformer som tarm- och bröstcancer, högt blodtryck och andra hjärt- och kärlsjukdomar. Som psykiatriker har Mats Humble särskilt intresserat sig för fakta som kopplar ihop D-vitaminbrist med svåra tillstånd som depression och autism hos barn vars mödrar inte fått tillräckligt med D-vitamin. Också ohälsa i form av vintertrötthet och vårdepressioner kan bottna i D-vitaminbrist, enligt Mats Humble.
Många kan vittna om att det framför allt är under vårvintern som depressionen kommer smygande, trots att det inte är som mörkast då. Kanske har det att göra med att våra depåer av D-vitamin börjar ta slut. 

Experterna inte överens

Men Mats Humbles åsikter om riskerna med D-vitaminbrist delas långt ifrån av alla forskare och experter. En vanlig synpunkt är att D-vitamin är en spännande ”friskfaktor”, men för att kunna säga om vitaminet också kan förhindra sjukdom behövs fler studier. Före dess är det svårt att rekommendera ett extra intag av D-vitamin till alla.
Helt klart är i alla fall att D-vitamin behövs för att bygga upp barnens skelett så att det blir starkt och hårt. D-vitamin hjälper nämligen kroppen att ta upp kalcium och fosfat. Den som lider brist på D-vitamin under barnaåren riskerar att drabbas av rakitis – benmjukhet – som ger krökt rygg, hjulbenthet, kramper och skörare tänder.

Ändrad rekommendation

I Sverige har barn fått extra tillskott av D-vitamin genom droppar sedan 1930-talet. Sedan 2006 gäller rekommendationen fem droppar dagligen för barn från 4 veckor till 2 år och dropparna fås gratis via bvc. Tidigare uppmanades föräldrarna att fortsätta ge barn AD-droppar under vinterhalvåret upp till 5 års ålder, men den rekommendationen finns inte längre.
– Vi tyckte att det budskapet var förvirrande. Eftersom det framförallt är viktigt att de små barnen får ett tillskott fokuserar vi på att barn under 2 år dagligen och året runt, ska ha D-droppar, säger Olle Hernell, professor i pediatrik och ordförande i expertgruppen som såg över rekommendationen om dropparna.
I Finland har man dock gjort en annan bedömning. Där rekommenderas föräldrar att ge sina barn ett extra tillskott av D-vitamin under hela uppväxten (se ruta om D-vitaminberikad mjölk på nästa uppslag).
Att D-vitamin hjälper till att hålla skelettet starkt och tåligt råder det inga tvivel om. Som allra starkast är vårt skelett när vi är i 20–30-årsåldern, därefter bryts det successivt ner. En långt gången nedbrytning av skelettet leder till benskörhet, vilket framförallt har varit en ålderssjukdom som drabbar var fjärde kvinna och var tionde man i Sverige. Men tyvärr visar undersökningar att även tonårstjejer som slarvar med maten och personer som varken dricker några större mängder berikad mjölk eller äter fisk drabbas av benskörhet och benuppmjukning i unga år. Även personer som täcker huden av religiösa eller andra skäl är en riskgrupp.
D-vitamin är på många sätt ett mycket speciellt vitamin. Vi kan få D-vitamin genom maten, men mest D-vitamin (cirka 80 procent) kommer från solen. När solens UVB -strålar träffar huden aktiveras D-vitamin.

Solen inte bara farlig

För ett barn som är ljushyat räcker det med 15–20 minuter sol mitt på dagen en sommardag för att få en maxdos av D-vitamin, förutsatt att kroppen inte är helt täckt med kläder eller insmord med solskyddfaktor över 8.
Att låta barnen springa halvnakna i solen en stund varje dag är med andra ord inte farligt, utan tvärtom bra. Mörkhyade barn, liksom vuxna och äldre, behöver längre tid. Längre söderut, till exempel i Medelhavsområdet, räcker det med en kortare stund.
Under vinterhalvåret står solen så lågt att atmosfären filtrerar bort de aktiva UVB-strålarna och ju längre norrut man kommer i landet desto mindre UVB finns i solens strålar även under sommaren. Smogg och andra luftföroreningar silar också bort UVB-strålarna. Att sola solarium ger inte heller något D-vitamintillskott eftersom den strålningen endast består av UVA-strålar.
Eftersom vi lagrar mer av sommarens vitaminer än vad som förbrukas dagligen räcker D-vitaminet några månader in på hösten, men därefter behöver både barn och vuxna extra, antingen från maten eller via vitamintillskott.

Fet fisk D-vitaminrik

Näst efter solen är fet fisk vår största källa av D-vitamin, men annars är det svårt att få i sig några större mängder via maten, om den inte är berikad. Barnvälling, barngröt och margarin berikas, liksom mjölk (se nedan).
De flesta barn och vuxna svenskar äter inte tillräckligt D-vitaminrikt, visar entydiga svenska kostundersökningar. Den enda grupp som kommer upp till rekommenderade mängder är barn under 2 år som dagligen får D-droppar. Men det betyder inte att barn och vuxna i Sverige lider av D-vitaminbrist, eftersom man också lagrar D-vitamin från solen. I vår kommer Livsmedelsverket att genomföra en nationell kostundersökning för att ta reda på hur mycket D-vitamin som faktiskt finns i svenskens blod.
Klart är att mörkhyade och de som täcker sig eller som av olika skäl varken äter fisk eller berikat margarin eller mjölkprodukter är i riskzonen. Även äldre tillhör riskgruppen.

Svårt att överdosera

Risken att få i sig för mycket D-vitamin är väldigt liten. Det går att överdosera D-vitaminpreparat men då måste man som vuxen äta 5–6 gånger mer än rekommenderad dos. Barn under 11 år kommer redan vid tredubbla doser upp i för höga nivåer enligt riktvärden från EU. Att dubbla dosen D-droppar eller D-vitamintabletter rekommenderas definitivt inte för vare sig barn eller vuxna.
Eftersom D-vitamin är fettlösligt kan kroppen lagra såväl D-vitamin från solen som från mat. Det innebär att man inte behöver äta exakt rätt dos varje dag.

Drick D-vitaminberikad mjölk - läs mer på nästa sida

Drick D-vitaminberikad mjölk

D-vitamin i mjölk

En fjärdedel av det D-vitamin som svenska barn får i sig via maten kommer från berikad mager mjölk och magra syrade mjölkprodukter.

De magra mjölksorterna, fetthalt 1,5 % och lägre, berikas enligt lag med vitamin D så att innehållet blir ungefär tio gånger så högt som i fullfet komjölk. Även mängden A-vitamin är större i berikad lätt- och mellanmjölk än i fet mjölk.

A-vitaminberikningen har på senare år kritiserats, eftersom för mycket A-vitamin bland annat kan öka risken för benskörhet. Sverige är för övrigt det enda land som berikar med A-vitamin. Undantaget är ekologisk mjölk, där tillsätts inte A-vitamin.

Det tillsatta D-vitaminet (0,38 mikrogram per deciliter) görs genom att ullfett från får solbelyses. D-vitaminet som bildas löses sedan i majsolja. Det handlar om mycket små mängder majsolja i varje liter berikad mjölk.

Men det finns en massa undantag från regeln att magra mjölkprodukter D-vitaminberikas. Bland annat brukar mager mjölk med lång hållbarhet inte berikas liksom inte heller vissa specialprodukter som till exempel Arlas baristamjölk (fetthalt 0,9 %). Inte heller smaksatt mjölk eller alla laktosfria mjölkdrycker är berikade och definitivt inte laktosfria syrade produkter. Det senare är bekymmersamt eftersom laktosintoleranta tillhör de som riskerar att få för lite D-vitamin.
Enligt professor Olle Hernell bör alla barn dricka D-vitaminberikad mjölk, åtminstone de barn som inte får D-vitamindroppar.

När det gäller mager fil och yoghurt blir det ännu mer komplicerat att hitta D-vitaminberikade produkter. Inga ekologiska syrade varianter är berikade och få smaksatta filer och fruktyoghurtar. Inte ens alla nyckelhålsmärkta, det vill säga produkter med lite fett och lite socker, har fått extra D-vitamin.
Inte heller Coops och Icas sortiment av smaksatt och nyckelhålsmärkt yoghurt som vänder sig direkt till barnfamiljer är berikade. Detsamma gäller drickyoghurtar och smoothies.
– ­­Vår avsikt var att sätta vitamin D till alla våra lågfettprodukter, men eftersom vi också vill sälja i Danmark går det inte. Där är det inte tillåtet med D-vitaminberikning av mjölk, förklarar Lena Nyberg, hälso- och näringsansvarig på Skånemejerier

Livsmedelsverket anser att D-vitaminberikningen är viktig för folkhälsan.
– Vi utreder nu om den inte ska gälla alla magra naturella produkter säger Åsa Konde Brugård, nutritionist på Livsmedelsverket.

För att få veta om en produkt är berikad får man vända på förpackningen och läsa den finstilta texten i innehålls- och näringsdeklarationen.
Intressant att notera är att finska Livsmedelsverket rekommenderar barn som inte regelbundet får i sig vitaminberikade mjölkprodukter att ta vitaminpreparat från början av oktober till slutet av mars under hela uppväxttiden.

Så mycket behövs - läs på nästa sida

Så mycket behövs

  • Barn under 2 år: 10 mikrogram (det är exakt så mycket som de fem D-dropparna ger).

  • Barn över 2 år och vuxna: 7,5 mikrogram.

  • Ammande och gravida: 10 mikrogram.
  • Personer över 60 år: 10 mikrogram (på grund av dåligt upptag och brist på utomhusvistelse).

 

Endast de med konstaterad D-vitaminbrist behöver tillskott sommartid. Att sola 20 minuter mitt på dagen ger nämligen 250 mikrogram D-vitamin. Vitaminet finns i två former, D2 och D3, där den sistnämnda är mest effektiv. På Apoteket innehåller två av tre multivitamintabletter formen D3 och det gör också de rena D-vitamintabletterna.

De traditionella AD-dropparna har bytts ut mot D-droppar. Detta eftersom det inte finns någon medicinsk anledning att tillföra barn extra A-vitamin. Skälet till att AD-dropparna innehöll A-vitamin var enbart produktionstekniska.

Publicerad i Vi Föräldrar nr 3 2009.

Se även

Kommentera

Nu kan du kommentera med Facebook. Vi vill gärna höra dina åsikter så logga in med ditt Facebook-konto och skriv din kommentar.

Läs mer om våra regler