Börja förskolan - så funkar det

Börja förskolan - så funkar det

Börja förskolan - så funkar det

Dagen då ditt barn börjar förskolan närmar sig. Är det första gången du som förälder träder in i förskolans värld, har du säkert en massa frågor.

Läs om en vanlig dag på förskolan:

Linnea Huber är förskollärare på förskolan Smörgatan i Göteborg. Hon berättar att här kallas föräldrarna till ett informationsmöte innan inskolningen börjar.

– Då får föräldrarna information om hur den kommer att gå till. Vi frågar också om det är något som vi bör känna till om barnet, till exempel allergier, men också hur föräldrarna känner inför förskolestarten, säger hon.

Inskolningsplanen på två veckor är individuell, ibland kan det ta kortare eller längre tid. Linnea Huber poängterar att det är viktigt att man ser barnet och inte rusar fram i inskolningen. Föräldrarna ska alltid vara beredda på att det kan ta två till tre veckor.

Inskolningens första dagar börjar inne på avdelningen tillsammans med en inskolningsfröken. Föräldrarna får vara med de första dagarna, sitta på en bestämd plats och klistra ihop en bok med bilder på nära och kära.

– Det är viktigt att föräldern inte går runt för mycket, eftersom det är en trygghet för barnet att veta var föräldern finns. Boken ska sedan finnas på avdelningen när barnen saknar mamma eller pappa, säger hon.

Gå ifrån en stund
Efter några dagar är det dags för föräldrarna att gå ifrån i 10–15 minuter. De får sitta i ett av avdelningens rum med öppen dörr. Om barnet känner sig oroligt får det gå dit.

– Föräldrarna får absolut inte smyga iväg, utan tydligt tala om vart de tar vägen, säger Linnea Huber.

Efter de första tio minuternas frånvaro blir inskolningen individuell och barnen vänjs in i förskolans rutiner tillsammans med resten av personalen och barnen. Bakslag och svackor hör nästan till, speciellt vid lämningen.

– Oftast har barnet slutat gråta efter några minuter och föräldrarna får gärna ringa och fråga hur det går, säger hon.

En frukostbuffé väntar de barn som kommer tidigt och på förmiddagen delas barnen upp i smågrupper. Varje grupp är tillsammans med ”sin” fröken och fri lek är uppsatt på schemat. Aktiviteterna ”mini-röris”, sagans värld och rytmik har varje grupp en gång i veckan. Samlingen, däremot, är varje dag.

– Samlingen är populär bland barnen. Vi sjunger och pratar om det har hänt något speciellt.

När lunchen närmar sig får två barn följa med och hämta lunchvagnen. Maten kommer från ett centralkök. Barnen får försöka ta mat och hälla upp mjölk eller vatten själva. De får även pröva att äta med bestick. Innan alla börjar äta sjunger de en liten sång.

Fruktstunderna på förmiddagen och eftermiddagen är uppskattade bland barnen. För dem som inte tycker om eller tål frukt finns alternativ som russin och smörgåsrån.

Efter lunchen är det sovvila, personalen sitter med barnen tills de har somnat.

– Oftast är barnen ganska trötta och somnar på en gång, säger Linnea Huber.

De barn som inte behöver sova eller inte känner sig trötta får lyssna till sagor liggande på madrasserna.

Mellanmål efter vilan är en mysig stund, barnen får äta smörgåsar med dryck till. Efter ”mellis” är barnen antingen inne eller ute.

Dags för utelek
Utevistelsen är en viktig del i verksamheten och personalen försöker se till att de hittar på saker med barnen, ibland ger de sig ut på en liten utflykt. De större barnen kan vara borta på utflykt hela dagen.

– De minsta barnen har inte lika stort behov som de stora barnen när det gäller utflykter. Oftast räcker det att gå till närmaste park.

Barnens egna leksaker hamnar på barnens hylla om barnet bestämt vill ta med sig lek­saken till förskolan.

– Leksakerna har en tendens att komma bort och ibland kan bråk uppstå mellan barnen. Men trygghetsleksaker går bra, speciellt till vilan. Det kan vara snuttefilten, nallen eller annan leksak, säger Linnea Huber.

Artikeln publicerades i Vi Föräldrar 10

Kommentera

Nu kan du kommentera med Facebook. Vi vill gärna höra dina åsikter så logga in med ditt Facebook-konto och skriv din kommentar.

Läs mer om våra regler