Så fixar ni vaknätterna
Thinkstock

Klockan tre på natten är det inte ovanligt att din lilla älskling ser ut så här.

Så fixar ni vaknätterna - 12 tips

Vaknätterna med bebisen kan sätta djupa spår i parrelationen. Men sömnchocken kan ge dig och din partner ett bättre förhållande. Receptet heter gräl och massor av bekräftelse.

1. Förbered er inför bebisens ankomst. Ställ in er på att det blir jobbigt för relationen – och att det är okej. Ni är inte ensamma: Forskning visar att tillfredsställelsen i relationen generellt minskar efter första barnets födelse. Prata redan innan bebisen föds om att ni kommer att bli ovänner, arga, ledsna, och hur ni kan stötta varandra ändå.

2. Ta hand om dig själv – också. Se till att äta bra och motionera. Du blir piggare och tänker klarare om du får i dig den näring du behöver, och en promenad rensar tankarna och piggar upp även om du är trött.

3. Dela på bebisansvaret. Även om mamman ammar så kan pappan stötta med markservice och bärande.

4. Se till att få så mycket sömn som möjligt. Kanske kan någon vän eller släkting gå ut med barnvagnen så du och din partner får sova en timme extra på eftermiddagen?

5. Ta ansvar. Har du hävt ur dig saker till partnern som du inte borde är det bästa du kan göra att ta upp det efteråt. Be om ursäkt.

6. Bekräfta partners känslor. Säg ”jag förstår att det är jobbigt att gå upp varje natt”. Du låser upp motståndet hos den andre genom att visa att du förstått.

7. Se varandra. Ha tid en kort stund för varandra varje dag och ge varandra obruten uppmärksamhet. Lyssna utan att avbryta eller döma. Det räcker med 10–15 minuter. Öva på din egen närvaro, stanna upp och var nyfiken på din partner. Lär av din bebis, de är mästare på det som brukar kallas mindfulness (medveten närvaro).

8. Beröm varandra. Ett leende, en klapp på kinden, ett tack, att ordna en extra kopp kaffe – allt sådant är kärlekstecken som stärker relationen. Det finns teorier om att i goda relationer ger man varandra fem gånger mer uppskattning än missnöje.

9.  Undvik svartvita uttryck som ”du gör ALDRIG” eller ”du gör ALLTID”. Det leder grälen in i återvändsgränder och mycket sällan till sakfrågans lösning.

10. Katastroftankar är vanligt, särskilt på natten. Låt dem komma, men försök att inte lägga särskilt mycket vikt vid dem.

11. Acceptera. Acceptera att barnet tar tid och plats och att det gör att du ibland kan känna dig tom inuti. Ibland har du gett så mycket fysiskt att du inte orkar ge mer. Det är okej, och det går med största sannolikhet över.

12. Bekräfta pappan. Tänk på att pappan kan känna sig undanskuffad och värdelös om det bara är mamma som ”funkar”. Bekräfta honom för det han gör för familjen. Det är inte mammas barn, det är bådas från början.

Se även

Kommentera

Nu kan du kommentera med Facebook. Vi vill gärna höra dina åsikter så logga in med ditt Facebook-konto och skriv din kommentar.

Läs mer om våra regler