Oroar du dig för din bebis hela tiden? Det kan vara positivt. Men håll koll så oron inte tar över.

Orolig förälder? Därför kan det vara bra!

Att du oroar dig kan göra dig till en bättre förälder – men tar oron över kan det handla om ångest. Testa de tre orden på N, tipsar Vi Föräldrars barnpsykolog Malin Bergström. 

Oro finns ofta där hos föräldrar. Man kan börja oroa sig redan för bebisen i magen – oavsett om det är ens första eller om man redan har ett, fem barn. Och ... det är bra! Oro är nämligen en befogad biologisk överlevnadsinstinkt.

– När det går upp för föräldern hur skört och ömtåligt barnet faktiskt är, i relation till hur betydelsefull man själv är, det är då oron kickar igång. Du är ju den viktigaste personen i ditt barns liv, och det är inte konstigt att det ansvaret för med sig mycket oro, säger Vi Föräldrars barnpsykolog Malin Bergström.

Ofta börjar man oroa sig i samband med den första ­kontakten med barnet. Därför är det vanligt att mamman, som bär på barnet, blir orolig redan under graviditeten. Mamman är först med att känna rörelser och sparkar, samtidigt som hormonerna påverkar känslorna.

– Innan man får barn är det vanligt att tänka på hur lugn man ska vara, men så kommer hormonerna och alla känslor, och plötsligt är du inte lika förnuftig längre, säger Malin Bergström.

Många mammor upplever att oron är som värst när barnet är nyfött, upp till 3 månader. Efter att barnet blivit runt 3 månader brukar den jobbigaste oron avta. Då brukar istället partnerns oro vara som kraftigast. Ofta tar det lite längre tid för partnern som inte blir påverkad av hormonerna på samma sätt.

– För många mammor börjar oron under graviditeten. Sedan kommer den med full kraft direkt efter förlossningen, medan partnerns föräldraoro är som värst när barnet är runt 3–6 månader, säger Malin Bergström.

Oro hos föräldrar fyller en funktion

Det är jobbigt att alltid vara ängslig över hur ens barn mår. Men oron är trots allt en livsviktig instinkt som, enligt Malin Bergström, kan göra dig till en bättre förälder.

– Din oro är precis vad barnet behöver. Den ökar barnets överlevnadschanser ­eftersom du blir medveten om alla potentiella faror, vare sig om det är att barnet ser ut att ha en sjukdom eller att det har för lite kläder på sig, säger Malin Bergström.

Hur mycket oro är normalt?

Att det är meningen att vi ska vara ­oroliga över våra barn kan vara till viss tröst de gånger du tror att du ska explodera av alla känslor. Men det finns en gräns för hur mycket oro som är hälsosamt.

– Oron är positiv, absolut. Men samtidigt är det just det som gör oron till en svår sak att handskas med. Det är redan känslosamt att bli förälder, och det är vanligt att oron skenar iväg i samband med det och blir ett hinder istället för ett hjälpmedel, säger Malin Bergström.

Är oron hälsosam? 

I och med den stora känslomässiga ­omställning som sker när du blir förälder, oavsett om du har barn sedan tidigare, är det alltså väldigt lätt hänt att oron tar över helt. Det är vanligt att negativa orostankar börjar styra vardagen och sätter stopp för aktiviteter som det egentligen inte finns någon anledning att undvika.

– Hälsosam oro kan vara funderingar över om barnet har tillräckligt mycket kläder på sig, medan en ohälsosam oro är den som gör att du av olika anledningar inte vågar gå ut på en promenad med ­barnet, säger Malin Bergström.

– Om du känner extrem oro över ­minsta lilla grej är det nog ångest det handlar om, inte föräldraoro.

Ångest eller oro – vad är skillnaden?

Ångest kan visa sig på många olika sätt och kan drabba vem som helst. Vanligast är att personer som har haft problem med ångest tidigare drabbas igen när de blir föräldrar. Men det finns ingenting som säger att du inte kan drabbas av ångest även om du inte har gjort det tidigare.

– Om du misstänker att din oro ­egentligen är ångest ska du absolut söka hjälp för det. Ångest är en behandlings­bar sjukdom, och med professionell hjälp kan du bryta de negativa tanke­banorna, säger Malin Bergström.

 När blir oron ångest?

Det finns ingen tydlig gräns för vilka handlingar som är uttryck för oro och vilka som är uttryck för ångest. Den gränsen måste du sätta själv. Det mest karaktäristiska sättet ångest visar sig på är att du låter din oro hindra dig från att göra ”vanliga” saker. Till exempel att gå och handla mat eller ta en runda på stan, saker som du tidigare inte haft några problem med.

– Det är inte bra om du märker att du inte vågar göra saker som du egentligen vill göra. Om du känner att du aldrig kan gå ut och äta lunch med vänner och det gör dig ledsen, till exempel, säger Malin Bergström.

Något annat att se upp med är om du inte längre är särskilt nyfiken – för det kan bero på ångest.

– Om du har slutat vara nyfiken på ditt barns utveckling, eller inte längre är ­nyfiken på hur er dag kommer att se ut, är det en varningsklocka. Då ska du inte vara rädd för att söka hjälp, för det går att behandla. Om du känner att dagarna mest är jobbiga och påfrestande har ångesten tagit över, och så ska du inte behöva må, säger Malin Bergström.

Visa ditt barn att världen är trygg

Barns överlevnad är beroende av att du som förälder är orolig och uppmärksam på hur barnet mår och vilka behov det har. Men en överdriven rädsla för att ­något dåligt ska hända är inte bara jobbigt för dig utan påverkar även barnet.

– Ditt barn behöver få hjälp av dig att se världen som en trygg plats ni kan bemästra tillsammans. Det är din uppgift som förälder att förmedla det till barnet. Om du istället, på grund av din oro, förmedlar att världen är osäker och farlig ger du inte barnet en positiv känsla för vad som finns utanför hemmet, säger Malin Bergström.

Det handlar alltså inte bara om hur du själv mår, utan också om vilka signaler du sänder ut till ditt barn.

Jämför din oro med andra föräldrars

Ofta är det dåligt att jämföra sig med andra, men eftersom oro är en så pass överväldigande känsla är det vanligt att man blir blind för sitt eget beteende.

Därför kan det vara bra att se hur andra föräldrar beter sig med sina barn för att avgöra om din föräldraoro är överdriven.

– Om du är väldigt mycket mer harig runt ditt barn än andra föräldrar är med sina barn, är det en indikation på att du kanske är lite för orolig, säger Malin ­Bergström.

Ta tag i oron

Om du tror att din oro tar större plats i ditt liv än vad som är hälsosamt är det bra att möta oroskänslorna. Genom att ­utsätta dig för det som känns jobbigt blir du snart starkare, menar Malin Bergström.

– Vi är alla lite rädda för att vara ­nybörjare på saker, men samtidigt är det helt ofrånkomligt i livet att vara det ibland. Vi går igenom främmande, jobbiga perioder och kommer ut på andra sidan lite starkare.

– Men skillnaden mellan oro och ­ångest ligger i om du ändå testar! Om du inte utsätter dig för nya upplevelser ­kommer din oro att växa och snart ­kännas helt legitim. Du måste ge dig själv och ditt barn möjligheter att lyckas, och misslyckas, med ­saker för det är då ni växer, säger Malin Bergström.

 

Är din oro under kontroll?

– testa de tre orden på N

 

Sund oro eller ångest? Barnpsykologen Malin Bergström tipsar om tre nyckelord på N som är bra att ha i bakhuvudet. Om du känner dessa känslor är det bra!

 

❥ Njutning

Som förälder ska du kunna njuta av att vara med ditt barn. Det är givet att ingen förälder njuter av varje sekund som tillbringas med barnet, men ni ska ha stunder tillsammans dagligen då du njuter av barnets sällskap. 

❥ Nyfikenhet

Du ska vara nyfiken på ditt barn och dess utveckling. Det ska vara spännande att gå ut tillsammans; det ska inte kännas som en extremt jobbig sak du tvingar dig till. Nyfikenhet är rädslans motpol!

❥ Noja

Det kan vara svårt att skilja på hälsosam och ohälsosam oro, men nojan du känner av att till exempel lämna ifrån dig ditt barn till en barnvakt i några timmar är helt normal. Det är en oro du inte behöver oroas av. En hälsosam oro är positiv; den betyder att du har svarat på barnets anknytningsbehov. 


Det här är Vi Föräldrar

Vi vill ge alla pappor och mammor (och dig som väntar barn förstås) uppdaterad och korrekt info – som en motvikt till alla åsikter och allt tyckande som ofta omgärdar barn och barnuppfostran. För att få svaren vänder vi oss till Sveriges främsta experter; ingen fråga är för liten för att inte tas på största allvar – och ingen är heller för stor. Välkommen hit!


Nyhet! Sova hela natten – utan sömnmetoder är en onlinekurs med Vi Föräldrar, tidningen mama och barnpsykologen Malin Bergström. Läs mer här!



Nya numret av Vi Föräldrar – i butik nu!


Missa inte vårt supererbjudande: 5 nummer av tidningen Vi Föräldrar + välj en välkomstgåva för 179 kr! Läs mer här! ❥

Här kan du köpa senaste numret!

För dagliga uppdateringar följ Vi Föräldrar på facebook.


Kommentera

Nu kan du kommentera med Facebook. Vi vill gärna höra dina åsikter så logga in med ditt Facebook-konto och skriv din kommentar.

Läs mer om våra regler