Hur vet jag att jag kniper rätt?
Thinkstock

Hur vet jag att jag kniper rätt?

Knip på rätt sätt - 8 frågor och svar

Ibland kan det kännas som om bäckenbottenmuskulaturen är kroppens hemligaste muskel, därför har vi låtit Inger Nordlander svara på de vanligaste frågorna om musklerna i bäckenbotten.

Vad händer om jag inte hittar knipet?

Då stärks inte musklerna som de ska och risken för urinläckage, framför allt efter förlossningen ökar.
Om man börjar hoppa och springa innan man har återfått styrkan i bäckenbottenmuskulaturen finns det också risk för framfall, eftersom bäckenbottenmusklerna inte orkar hålla de inre underlivsorganen på plats.

Läker jag även om jag tränar fel?
Ja, läkningen sker oavsett om du kniper rätt eller inte. Däremot stimulerar knipövningarna läkningen.

Hur vet jag att jag tränar rätt?
Prova att stoppa strålen när du kissar. Om du kan det kniper du rätt. Men träna inte på detta sätt, tömningsreflexen kan påverkas negativt. Du kan också testa genom att föra in två fingrar i slidan och kontrollera att du kan knipa runt dem.

Finns det träningsredskap?

Ja, du kan använda Geishakulor, eller knipkulor som de kallas. Det är en eller två tunga kulor som förs in i slidan. För att hindra att de glider ut måste du knipa och du märker direkt om du kniper rätt eller inte. Börja träna i liggande position och krama runt kulorna 15-20 sekunder innan du slappnar av lika länge. Upprepa 3-5 gånger. Träna sedan när du står upp och prova att även hoppa med kulorna på plats.

Hur länge dröjer det innan musklerna blir starka?
Det beror främst på hur stark du är från början, hur intensivt du tränar och hur väl du hittar musklerna. Generellt brukar man säga att det tar 4-6 månader för att stärka musklerna, framför allt efter förlossningen. Kom ihåg att muskelkontroll även innebär att du kan slappna av.
Tränar man inte bäckenbottenmusklerna över huvud taget efter en förlossning återfår man inte styrkan automatiskt. Det krävs regelbunden träning.

Ska jag stå eller ligga när jag kniper?
Ligg ner i början så slappnar du lättare av i resten av kroppen. Samtidigt tynger inte bukorganen mot underlivet. Prova att ligga med raka eller böjda ben, eller med en kudde under knäna.

Är musklerna alltid spända när vi är vakna?
Bäckenbottenmusklerna spänns när du står och slappnar av när du ligger. Beroende på sittställning varierar musklernas aktivitet: om du sitter upprätt utan ryggstöd får du ett fint muskelarbete medan muskelarbetet avtar om du sjunker ihop som en hösäck.

Efter ett kejsarsnitt behöver jag väl inte träna?

Jo, musklerna behöver tränas ändå eftersom de utsatts för stor påfrestning genom hela graviditeten.

Se även

Kommentera

Nu kan du kommentera med Facebook. Vi vill gärna höra dina åsikter så logga in med ditt Facebook-konto och skriv din kommentar.

Läs mer om våra regler