Thinkstock

Lager på lager är modellen - även för de minsta.

Klä barnen lagom varmt i vinter

 Här är 15 tips för torra och varma vintermånader.

Så håller du ditt barn torrt:
- Låt aldrig barnet gå ut med redan fuktiga kläder. Byt alltid strumpor innan ni går ut.
- Torka ytterkläderna i torkskåp eller vid någon annan värmekälla.
- Torka skorna med hjälp av gula ärter! De suger effektivt upp vätan. - - - - Torka sedan ärterna på en bricka, så går de bra att återanvända.
- Ta ur skosulorna eller innerskon så torkar skorna snabbare.
- Ha hellre två billiga overaller att växla mellan än en dyr, för att alltid ha ett torrt ombyte. Även de dyra blir fuktiga efter intensiv lek.

Välj rätt material:
- Bomull kyler kroppen när den blir fuktig.
- Funktionsmaterial torkar snabbt och transporterar bort fukten från kroppen.
- Ylle- eller ullfrotté torkar inte lika snabbt som funktionsmaterial men värmer bra, även när det är fuktigt.
- Silke är toppenbra, det reglerar både fukt och temperatur.

Varm från topp till tå:

- Man förlorar mycket värme ­genom huvudet, men anpassa mössan efter temperaturen – byt till en tjockare variant när kylan ökar.
- Tumvantar är bra, eftersom ­fingrarna då värmer varandra. Höga skaft värmer handlederna.
- Undvik trånga skor och välj sådana som har en bra sula mot marken, gärna med klack. Skorna ska vara i något material som inte suger åt sig fukt, som skinn eller Gore-Tex. Gore-Tex måste hållas rent, så att skorna kan andas.
- Ylle- eller ullfrottéstrumpor är bäst. Undvik strumpbyxor. Blir fötterna blöta måste man ta av overallen för att få av strumpbyxorna.
- De minsta barnen som ligger i vagn bör ha ullsockor eller fleecetossor på fötterna. Tänk på att kylan kommer underifrån. Lägg ett fårskinn eller en extra yllefilt under barnet eller ett lager tidningar under madrassen. Stick ner en hand i åkpåsen, cirka 20 grader är lagom, eller känn efter i barnets nacke. Ta av ett lager om barnet är varmt och fuktigt.

Räkna till 3 lager:
Lager ett ska hålla kroppen torr. Börja med ett tunt lager, gärna av ullfrotté eller ett superunderställ i funktionsmaterial.

Lager två ska hålla kroppen varm. En fleece- eller ulltröja är bra. En dragkedja framtill leder bort överskottsvärme. Hur tjockt lager två behöver vara beror lite på hur kraftigt lager tre är.

Lager tre ska hålla kvar värmen samt skydda mot vind och väta. En skaloverall kan vara bra under hösten, men under vintern är det bättre med en fodrad overall. Se till att det finns elastisk byxresår nedtill som går att fästa under skorna.

Källor: Kerstin Andersson på Friluftsfrämjandet, överläkare Helge Brändström, growingpeople.se och 1177.se
.

Publicerad i Vi Föräldrar nr 11, 2011.

Se även

Kommentera

Nu kan du kommentera med Facebook. Vi vill gärna höra dina åsikter så logga in med ditt Facebook-konto och skriv din kommentar.

Läs mer om våra regler

Hur klarar man sömnbristen?

Ju mer avslappnad du är när du ska ­somna, desto lättare kommer du in i den välgörande djupsömnen. Några avslappnings­knep:

1. Gör en lista över saker som ska göras nästa dag så att du kan släppa det när det är dags att sova.

2. Försök sova eller vila i samband med amning eller matning. Då är halten av oxytocin som högst. 

3. Klassiker som fortfarande håller: Ha det svalt och mörkt i sovrummet. 

4. Drick inte alkohol och träna inte för sent på kvällen. 

5. Låt bli att dricka kaffe på efter­middagen. 

6. Undvik skärmar sent på kvällen. ­Förutom att det som visas kan få din hjärna att spinna igång så utstrålar de också ett blått ljus som sänker halten av sömnhormonet melatonin i din kropp. Och det är synd, eftersom melatoninet hjälper oss att somna. 

7. Försök släppa oron över att du får för lite sömn. Kroppen går ner i djupsömn, som är viktigast för vår återhämtning, på bara 20 minuter. Sedan är du där i ungefär 50–60 minuter och så går du upp i en ytlig sömnfas igen. Att sömnen blir ­fragmentarisk under en period är alltså inte så farligt. Du blir visserligen in i ­märgen trött av att inte få sova tillräckligt antal timmar – men det är inte direkt fysiologiskt skadligt. 

8. Gör gärna avslappningsövningar och öva mindfulness. Det hjälper dig att vara här och nu istället för att älta det som varit eller oroa dig för det som komma ska. Och just ”älta” och ”vara orolig” är två faktorer som kan störa sömnen ­väldigt mycket.  

9. Råd om att du ska ”sova när bebisen sover” på dagen kan kännas som ett hån – i alla fall om din älskling bara kan sova när du bär hen eller rullar hen i vagnen. Men försök att i alla fall vila lite emellanåt. Att tänka ”nu måste jag sova” kan skapa en oskön press, men att sitta och stirra ut i luften en stund klarar nog de flesta. 

10. Och sist men inte minst, glöm aldrig att någon gång blir det bättre!! Du ­kommer till och med att bli en av dem som på allvar säger ”passa på och njut av småbarnstiden nu, den går ju så fort”.

 

Läs hela artikeln i Vi Föräldrar nr 2, 2016 – ute i butik nu!