Thinkstock

Har du prövat allt?

Därför skriker din bebis

Vad gör man när ens lilla hjärtegryn bara skriker och skriker? Är det magen? Är det hunger? Är hon eller han sjuk? Marianne Rydin, sjuksköterska vid bvc Knoppen i Stockholm, ger råd.

Slutar din bebis skrika när du tar upp den?
OM NEJ - läs vidare neråt OM JA - läs här:

Orsak: Behöver närhet. Barnet lugnar sig när du tar upp det och verkar nöjt i din famn, där det får känna din värme och höra din trygga röst. Men barnets behov av närhet kan kännas omättligt. Att bära hela tiden
kan bli påfrestande. Varför inte testa bärsjal, sele eller att barnet får sitta i en babysitter nära dig när du är upptagen av något.

 

Slutar din bebis skrika om du ger bröstet eller flaskan?
OM NEJ - läs vidare neråt OM JA - läs här:

Orsak: Hunger. Försök uppfatta barnets signaler innan skriket kommer. Barnet brukar, när det är hungrigt, visa det på olika vis, till exempel genom att smacka, suga på fingret, söka bröstet, grymta. Sista signalen är att skrika.

 

Låter skriket annorlunda än vanligt?
OM NEJ - läs vidare neråt OM JA - läs här:

Orsak: Magont. Skriket brukar ändra karaktär när barnet har ont. Magen kan vara spänd, huden röd, barnet dra upp knäna och prutta mycket. Ett lätt tryck mot magen kan lindra, till exempel att man lägger barnet mot sin axel. Så länge barnet är piggt, äter, ger gensvar och går upp i vikt behöver man inte oroa sig. Magont är för övrigt mycket vanligt hos bebisar i början.

 

Skriker barnet regelbundet några timmar varje dygn?
OM NEJ - läs vidare neråt OM JA - läs här:

Orsak: Kolik. Kommer vanligen vid 2–3 veckors ålder. Barnet tröstas inte av närhet eller av att suga på bröstet. Skriken kommer regelbundet, ofta på kvällen, och kan hålla på i timmar. Be bvc-sköterskan om råd. På apoteken finns droppar som säger sig lindra. Ibland kan komjölksproteinallergi förväxlas med kolik.

 

Gråter din bebis mer när du lägger den ner?
OM NEJ - läs vidare neråt OM JA - läs här:

Orsak: Öroninflammation. Om barnet har ont i örat gråter det, särskilt när man lägger ner det och trycket i örat ökar. Barnet kan ha feber eller vara förkylt. Ring bvc, vårdcentral eller husläkare och rådgör. Är det kväll eller natt och du är orolig, ring sjukvårdsupplysningen. Lämplig barnalvedon är bra att ha hemma.

 

Är blöjan tung?
OM NEJ - läs vidare neråt OM JA - läs här:

Orsak: Full blöja. Vanligen är det bajsblöjor som barnet protesterar mot. Kiss verkar inte irritera på samma vis, dagens blöjor suger vätska så bra.

 

Kommer gråten plötsligt?
OM NEJ - läs vidare neråt OM JA - läs här:

Orsak: Rädsla. Det kan vara någon som hostar, en nysning, en dörr som smäller igen, eller att man hastigt lägger ifrån sig barnet. Du kan trösta genom att ge närhet.

 

Har du provat allt?
OM NEJ - läs vidare neråt OM JA - läs här:

Orsak: Trötthet. Barnet verkar inte ha ont. Du har provat allt, som att mata, byta och bära på barnet. För- modligen är din bebis trött. Ibland kan barn vara övertrötta och behöva skrika av sig en stund innan de kan slappna av och komma till ro. Håll ut. Prata, bär, vyssja, vagga.

 

Står du ut?
Med en gallskrikande liten människa i famnen känner man sig lätt maktlös, desperat och arg. Det är helt naturliga känslor som inte gör någon till en sämre förälder! Men du behöver dela känslorna med någon. Kontakta din bvc, de har stor erfarenhet av skrikande barn.

Kommentera

Nu kan du kommentera med Facebook. Vi vill gärna höra dina åsikter så logga in med ditt Facebook-konto och skriv din kommentar.

Läs mer om våra regler

Hur klarar man sömnbristen?

Ju mer avslappnad du är när du ska ­somna, desto lättare kommer du in i den välgörande djupsömnen. Några avslappnings­knep:

1. Gör en lista över saker som ska göras nästa dag så att du kan släppa det när det är dags att sova.

2. Försök sova eller vila i samband med amning eller matning. Då är halten av oxytocin som högst. 

3. Klassiker som fortfarande håller: Ha det svalt och mörkt i sovrummet. 

4. Drick inte alkohol och träna inte för sent på kvällen. 

5. Låt bli att dricka kaffe på efter­middagen. 

6. Undvik skärmar sent på kvällen. ­Förutom att det som visas kan få din hjärna att spinna igång så utstrålar de också ett blått ljus som sänker halten av sömnhormonet melatonin i din kropp. Och det är synd, eftersom melatoninet hjälper oss att somna. 

7. Försök släppa oron över att du får för lite sömn. Kroppen går ner i djupsömn, som är viktigast för vår återhämtning, på bara 20 minuter. Sedan är du där i ungefär 50–60 minuter och så går du upp i en ytlig sömnfas igen. Att sömnen blir ­fragmentarisk under en period är alltså inte så farligt. Du blir visserligen in i ­märgen trött av att inte få sova tillräckligt antal timmar – men det är inte direkt fysiologiskt skadligt. 

8. Gör gärna avslappningsövningar och öva mindfulness. Det hjälper dig att vara här och nu istället för att älta det som varit eller oroa dig för det som komma ska. Och just ”älta” och ”vara orolig” är två faktorer som kan störa sömnen ­väldigt mycket.  

9. Råd om att du ska ”sova när bebisen sover” på dagen kan kännas som ett hån – i alla fall om din älskling bara kan sova när du bär hen eller rullar hen i vagnen. Men försök att i alla fall vila lite emellanåt. Att tänka ”nu måste jag sova” kan skapa en oskön press, men att sitta och stirra ut i luften en stund klarar nog de flesta. 

10. Och sist men inte minst, glöm aldrig att någon gång blir det bättre!! Du ­kommer till och med att bli en av dem som på allvar säger ”passa på och njut av småbarnstiden nu, den går ju så fort”.

 

Läs hela artikeln i Vi Föräldrar nr 2, 2016 – ute i butik nu!