Thinkstock

15 små pauser som ger dig ny energi

Ibland vill man bara var själv en stund. Och det är faktiskt det bästa man kan göra, både för sig själv, sina barn och sin partner. Vi Föräldrar ger 15 tips till lite ny energi för alla mammor och pappor.

1. Ta en avkopplande promenad till en parklek eller annan härlig plats. Barn som får leka ute i friska luften blir ofta trötta och somnar sedan skönt i vagnen. Passa då på att pausa genom att läsa tidningen, en bra bok eller bara vara i den friska luften med dig själv och dina egna tankar.
Kostnad:
0 kr.

2. Ge varandra någon timmes egentid på helgen.
Läs en tidning eller en bok på närmaste bibliotek där du garanterat får lugn och ro.
Kostnad: 0 kr.

3. Bilda en barnvaktspool med andra föräldrar
och turas om att sitta barnvakt för varandras barn.
Kostnad: 0 kr.

4. Turas om med nattningen och ta en uppfriskande kvällspromenad eller joggingtur de dagar du inte har nattning.
Kostnad: 0 kr.

5. Fråga en släkting/vän/annan förälder om de kan sitta barnvak
t någon kväll och gå på bio, ensam eller med din partner.
Kostnad: Ca 100 kr/biobiljett.

6. Unna dig en avkopplande behandling på salong.
Eller varför inte gå till frissan och få en välbehövlig paus samtidigt som du blir fin i håret. Och har du lite mer tid kan du besöka ett dagspa.
Kostnad: Ca 500 kr för en klippning eller 50 minuters massage.

7. Lägg dig på sängen, eller vila i soffan med barnet och sätt på en cd-skiva med högläsning av en saga som barnet gillar.
Ett bra sätt att varva ner, både för barnet och för dig.
Kostnad: 0 kr (såvida du inte behöver köpa en sagocd).

8. Storhandla där det finns barnpassning. Flera stormarknader, möbelaffärer och köpcentrum erbjuder barnpassning (oftast från 3 år) i specialanpassade lekrum. Passa på att shoppa, fika och få lite egentid medan ditt barn har kul med andra barn.
Kostnad: 0 kr.

9. Strunta i disken för en gångs skull
och passa på att se filmen du så gärna vill se medan ditt barn sover.
Kostnad: 0 kr (eller avgiften om du hyr filmen).

10. När barnet är i förskolan: ta en långlunch med din partner.
Det är lättare att få till än en lugn middag hemma, och dessutom blir ni inte störda.
Kostnad: Beroende på restaurang ni väljer.

11. Passa på att gå till en simhall, ta en joggingtur eller ett träningspass.
Eller varför inte testa ett yogapass eller kanske meditation? Många gym erbjuder barnvaktsservice.
Kostnad: Varierar bland annat beroende på om du har årskort eller inte.

12. Har ni lite äldre barn, åk till ett lekland
och passa på att ta en vuxenfika medan barnet leker.
Kostnad: Från cirka 100 kr/barn.

13. Lek leken ”Törnrosa sov i 100 år”
som går ut på att man lägger sig på sängen med barnet och den som ”somnar först” vinner. Perfekt mikropaus (om leken lyckas)!
Kostnad: 0 kr.

14. Ge varandra ”ledigt” en kväll i veckan och gör precis vad ni själva känner för. Gå på bio, träffa kompisar eller ta ett långt bad.
Kostnad: Varierar beroende på aktivitet.

15. Gör ditt eget hemmaspa i badrummet med tända ljus, bubbelbad, ansikts-och hårmask, fotfilning och färsk frukt.
Tips: På bland annat Kicks kan du köpa engångs-ansiktsmasker och hårkurer till billig penning.
Kostnad: Varierar beroende på produkterna du väljer.







Se även

Kommentera

Nu kan du kommentera med Facebook. Vi vill gärna höra dina åsikter så logga in med ditt Facebook-konto och skriv din kommentar.

Läs mer om våra regler