Låt kroppen sköta jobbet

Föd med mindfulness

Låt kroppen sköta jobbet

Det låter busenkelt och egentligen alldeles självklart – att förlossningen blir bäst om du inte kämpar emot, utan överlåter till din kropp att sköta sitt.

Och det är självklart: det går inte att fly från smärtan. När barnet ska födas går det liksom inte att backa.
Om man har tränat lite tidigare och vet hur man andas rätt är det lättare att lita på att kroppen vet vad som gäller. Men när sammandragningarna väl har börjat kan det bli en naturlig reaktion att försöka kämpa emot, streta emot värkarna och lägga energin på att spänna sig mot smärtan. Det är ju så vårt samhälle har sett ut länge. Vi ska agera, vara duktiga, högpresterande, hinna med, planera och fixa lösningar…

I stresskarusellen går tankarna på högvarv och under tiden glömmer vi att uppleva, känna hur vi mår och vad våra kroppar försöker tala om för oss.

Tänk inte bort smärtan
Mindfulness är en lugna-ner-sig-metod som går ut på att fokusera på här och nu, ett slags vardagsmeditation. Forskning visar att den är mycket effektiv mot stress.

Att den också hjälper under födandet vet barnmorskan Maria Engström i Falun. Under 18 år har hon hjälpt kvinnor till lindrigare förlossningar genom medveten andning och närvaro i kroppen. Nu skriver hon en vetenskaplig uppsats om mindfulnessbaserad förlossningsförberedelse. Hon utbildar andra barnmorskor i tekniken och håller kurser för blivande föräldrar. Det är inga märkvärdiga övningar det handlar om: att andas, följa andetagets väg in och ut, acceptera det som sker. Du har störst chans att stanna kvar i intentionen om att vara i din kropp och hålla negativ oro utanför dig om du har övat lite innan.

Du behöver alltså träna lite för att förstå känslan av att vara närvarande i kroppen. Det krävs mer än att bara slappna av. Det fordras att du riktar hela din uppmärksamhet mot det som sker i din kropp.

– Att göra det när det gör ont är det som är själva poängen, säger Maria Engström.

För det är då, när värkarna sätter in, som många av oss per automatik spjärnar emot, blir rädda, tror att vi inte ska klara av det, börjar andas ytligt, stänger av, försöker fly från smärtan och får negativa vibbar. Det är då tankarna, tolkningarna och kaosbilderna börjar jonglera med oss, kroppen börjar avsöndra stresshormoner och vi får ett adrenalinpåslag som ofta förlänger förlossningsarbetet.

Maria Engström rekommenderar att du i stället lägger all energi på att känna, tillåta och acceptera värkarna. Många har tidigare fått höra att man ska gå upp och gå och röra på sig. Profylax och till exempel Signekurser går ut på att avleda tankarna från smärtan.

Mindfulness är precis tvärtom.

– Stanna i smärtan, stanna i en och samma ställning där du slipper bära upp kroppen, säger Maria Engström.

Det är värt att veta att smärta inte bara handlar om att det gör ont i kroppen utan att tanken och oron också kan förvärra upplevelsen. Mindfulness handlar om att dämpa upplevelsen av smärta genom att acceptera och vara en del av den.

Hjälper förlossningsrädda
Under öppningsskedet – när livmoderhalsen öppnas – är smärtorna som intensivast och det är då som mindfulnesstekniken är som effektivast.

Men du kan också använda den under krystvärkarna och när du möter ditt barn första gången. Som bonus får du tillgång till en jättebra avslappningsteknik i vardagen.

När du föder barn kan du behöva ett stöd för att vara kvar i din medvetna närvaro. Därför riktar sig Maria Engströms kurser till båda föräldrarna. Din partner, eller den som är med dig under förlossningen, har en viktig uppgift.

– Tekniken är inte svår att praktisera och det krävs så lite träning, säger hon.

Den har även fungerat bra på förlossningsrädda, stressade kvinnor som ofta sedan inte har behövt någon medicinsk smärtlindring alls. Men det är inget nederlag att ta hjälp av smärtlindring. Lustgas fungerar bra i kombination med den lugna andningen.

Barnmorskan Elisabet Danielsson som har jobbat på förlossningen i Falun sedan 1981 märker vilka blivande mödrar som har gått på kurs hos Maria Engström.

– Till och med de som knappt trodde att de skulle våga föda slappnar av och låter kroppen jobba i fred, säger hon. Den här andningstekniken fungerar otroligt bra för dagens uppvarvade kvinnor och det blir både lindrigare och snabbare förlossningar.

Undersköterskan Annika Ek håller med och sätter på avslappningsmusik i förlossningsrummet för den som vill. Vid Vi Föräldrar Gravids besök blir det Norah Jones.

Barnmorskor har alltid vetat att kvinnor som går in i födsloprocessen föder lättare. Och det är väl underbyggt att stress är negativt. Mindfullnesstekniken är närbesläktad med den så kallade dykmetoden som också är en smärtlindrande metod som går ut på att kvinnan ska ”möta värkarna” och fokusera inåt.

– I dagens stressamhälle lyssnar vi sämre på våra kroppar och när vi föder är det än mer nödvändigt att lämna tankarna, säger Maria Engström.

Din kropp vet hur den ska föda ditt barn. Mindfulness handlar om att ha tillit till det.

Läs mer om att föda med mindfulness i Vi Föräldrar Gravid 4/2008, som finns i butik från och med 14 augusti.

Kommentera

Nu kan du kommentera med Facebook. Vi vill gärna höra dina åsikter så logga in med ditt Facebook-konto och skriv din kommentar.

Läs mer om våra regler