Thinkstock

Smek och kela med varandra, andas lugnt och slappna av.

Träna hypnoterapi hemma

Hypnoterapi, en slags hypnos, är den senaste alternativa tekniken för att föda med så lite smärta som möjligt.

Är du nyfiken på hypnoterapi? Träna på det hemma!

1. Andas lugnt.

Träna på att andas långsamt, börja försiktigt. Målet är att kunna räkna till 20 medan ni andas in, hela vägen ner till magen. Andas ut lika långsamt och räkna till 20. Vid förlossningen ska utandningsluften användas för att trycka ut babyn. Lugn andning bidrar också till avslappning, som i sig är smärtlindrande.

2. Smek och kela.
Genom att pappan smeker mammans rygg med händernas baksida utsöndras kroppens egna smärtlindrande endorfiner. Ryggen ska vara bar. Utgå från svanskotan och smek uppåt utåt, som ett ”v”. Meningen är att ge kvinnan gåshud, som automatiskt skapar endorfiner. Kela med varandra. Då triggas lyckohormonet oxytocin igång, vilket innebär att livmodern öppnar sig.

3. Massera bäckenbotten.
I slidans bakre del kan bristningar uppkomma under förlossningen. För att eventuellt förhindra bristningar kan man försöka med att massera mellangård och slidmynning. Använd en oparfymerad intimolja. Massera gärna lite varje dag under cirka åtta veckor före beräknad förlossning. Det finns en viss dokumentation av effekterna av en sådan massage, men oavsett dessa resultat är massage ofta behagligt och avslappnande.

4. Knyt an till det ofödda barnet.
Det går att börja knyta an till bebisen redan när den är i magen.
- Börja med att öka förståelsen för hur det lilla livet inne i magen har det: Föreställ dig vad fostret äter? Vad doftar det? Hur är temperaturen? Vilka känslor har babyn?
- Föreställ dig att babyn tittar på dig. Möt babyns blick och välkomna den till din värld.
- Spela musik som gör dig lugn.
- Låt syskon, vänner, övrig familj klappa och smeka magen.
- Sjung era älsklingssånger för babyn.
- Klappa rytmiskt på magen så att babyn känner att något är på gång.
- Säg hej till er bebis.

5. Slappna av.

Pappan eller den som är med på förlossningen ska tala lugnt och stillsamt med behaglig, låg röst. Han suggererar genom att säga: Slut ögonen, fokusera på din andning, känn hur musklerna blir tunga och slappa. Detta kan man träna på så ofta som möjligt.

Fotnot: För mer information, googla på hypno birthing och hypnoterapi.

Publicerad i Vi Föräldrar Gravid nr 5, 2011.

Se även

Kommentera

Nu kan du kommentera med Facebook. Vi vill gärna höra dina åsikter så logga in med ditt Facebook-konto och skriv din kommentar.

Läs mer om våra regler