Sluta sova middag

Somnar ditt barn på väg hem från förskolan, men vägrar att somna på kvällen?
Få familjer kommer undan det kaos som uppstår när det är dags att sluta sova middag.

Sova eller inte sova på förskolan? Förr eller senare kommer de flesta föräldrar till en punkt där denna fråga blir väldigt viktig, säger My Junker, förskollärare i Stockholm.
– Och sömnen är viktig, för den gör så mycket för familjens vardag. Om barnet bara sover lite för länge på förskolan kan det leda till att det inte somnar alls hemma på kvällarna.
Behovet av middagssömn kan finnas kvar långt upp i förskoleåldern, men för många barn förändras det i 2- eller 3-årsåldern.

Förändringen beror på att den biologiska dygnsrytmen utvecklas. I början av livet sover barnet mest hela tiden, jämnt fördelat över dygnet. I takt med att ”den inre sovklockan” utvecklas förändras dygnsrytmen mot ett mönster som innebär mer vakenhet under dagen och mer sömn under natten.
– En typisk utveckling är att det lilla barnet sover två tre tupplurar på dagen som blir till en sömnperiod. Och så småningom når barnet det ”vuxna” sovmönstret, säger Mats Gillberg, sömnforskare vid Karolinska institutet.
Någon gång i denna fas brukar barnet sluta sova middag på förskolan. Och därmed kan trötthetskaoset vara i full gång.
Hos en del barn är det uppenbart att de inte riktigt orkar, säger My Junker:
– Man märker tydligt att det blir jobbigt för dem, att ingenting är kul, att barnet bara är ledset. Men barn kan reagera olika på trötthet. Somliga blir överaktiva, rusar runt som skottspolar och kan inte varva ner. Andra tar det lugnt, går kanske undan och klarar av det ganska bra.


Svårt att somna
Enligt My Junker är det ofta föräldrarna som tar initiativ till en förändring av sovvanorna i förskolan.
– Det klassiska är att barnet har svårt att somna hemma på kvällarna. Föräldrarna pratar med oss och ber att barnet inte ska sova middag på förskolan. Men eftersom barnet har slutat sova middag är det trött på eftermiddagen och somnar i vagnen på väg hem, eller i soffan framför Bolibompa. Och så somnar det inte på kvällen …
I det läget är det ofta bäst att begränsa sovtiden på förskolan i stället för att strunta i den helt, är hennes erfarenhet. För om barnet har fått sova åtminstone en liten stund orkar det i regel med resten av dagen bättre.
– Men de som inte har fått sova alls kanske gråter och gnäller hela eftermiddagen.
Att väcka barnet efter exempelvis en halvtimme kan kanske låta grymt, men det brukar inte vara något problem.
– Man får lyfta upp barnet, sitta med det i famnen i soffan och låta det vakna till där, med alla ljud runt omkring. Det brukar gå bra.
Förmodligen går det inte att komma undan att det under denna övergångsfas blir mer eller mindre jobbigt under någon period, säger Mats Gillberg, men han tror att barnets ”inre sovklocka” mår bra av konsekvens och tydlig vägledning.
– Jag tror det är nödvändigt att hjälpa till med rutinerna under dygnsrytmens utveckling. Jag tror att man får ta en fight, men med någon sorts känsla för om barnet behöver lång eller kort sömn.
– Och under den här övergångsperioden ska man vara medveten om att barnet är ”betingat” till tuppluren. Kroppen är så att säga inställd på att sova middag, så det kan ta lite tid innan det förändras.


Hitta en ny rytm
Hur lång tid det tar är svårt att säga. Dels varierar det från barn till barn, dels påverkas det av sådant som hur föräldrarna väljer att hantera det.
– Men jag gissar att det åtminstone tar några veckor, säger Mats Gillberg. Under den perioden är det viktigt att veta att den biologiska rytmen behöver tydliga signaler för att stabiliseras. Och att när middagsvilan tas bort behöver barnet längre nattsömn i stället.
Enligt My Junker är det inte ovanligt att det tar några månader innan barn, föräldrar och förskolepersonal hittar ett nytt, fungerande sovmönster.
– Men det kan förstås ta både kortare och längre tid – och nu, när det är ljust ute, kan det gå mycket fortare.
My Junker poängterar också hur viktigt det är att föräldrar och förskolepersonal informerar varandra om hur barnet mår. Förskolepersonalen behöver veta hur det fungerar hemma, och föräldrarna behöver veta hur det är i förskolan.
– Och det är viktigt att föräldrarna förstår att det är skillnad på att vara hemma och på att vara i förskolan. Även om barnet har slutat sova middag hemma kan det fortfarande behöva sova middag i förskolan. Barnet måste orka tycka att det är roligt i förskolan.

Artikeln publicerades i Vi Föräldrar 7/2005

Kommentera

Nu kan du kommentera med Facebook. Vi vill gärna höra dina åsikter så logga in med ditt Facebook-konto och skriv din kommentar.

Läs mer om våra regler