iStockphoto

Många barn får i sig mer socker varje vecka än vad som rekommenderas.

Så mycket kalorier finns i barnens sötsaker

Om du vill ha hjälp att hålla koll på hur mycket ditt barn kan äta av  godsaker varje dag eller varje vecka så är den här tabellen användbar:

Så mycket energi behöver ditt barn

Här kan du läsa om Livsmedelsverkets näringsrekommendationer för barn och vuxna.

Enligt Livsmedelsverkets rekommendationer ska man ge sitt barn så näringsrik mat som möjligt. Allt intag av andra livsmedel, alltså sådana som inte är nödvändiga ur näringssynpunkt, ska hållas till ett minimum för små barn. Max 6-7 procent av det dagliga intaget av kalorier får helt enkelt vara sötsaker (obs! den siffran gäller barn 2 år och uppåt). Livsmedelsverket anser att man antingen kan ge en liten mängd av varje sort i tabellen nedan varje dag - eller bunta ihop dem och ge alltihop på en dag, såsom till exempel lördagsgodis.

Den här mängden av varje sort innehåller 145 kalorier:

Glass 70 g 1,5 dl
Småkakor 30g 3 st à 10 g
Sockerkaka, bulle 45 g 1 liten skiva
Läsk eller saft 360 g knappt 2 glas
Godis 40 g 0,5 dl
Choklad 25 g
3 bitar
Snacks 30 g 0,5 minipåse

 

Det räcker alltså med en halv minipåse chips för att barnet ska få i sig 145 kalorier. Och tre bitar choklad för samma mängd kalorier.

Man kan också tro att saft innehåller mindre socker än läsk, men så är det ofta inte. Det finns sockerfri saft, som då ofta innehåller sötningsmedel i stället. Livsmedelsverket rekommenderar här att man inte vänjer barnen alls vid söta smaker i dryck och därför ska det på förskolan serveras vatten eller mjöl.

Källa: "Bra mat i förskolan" Livsmedelsverket, 2007.

Vad tycker du? Är 145 kalorier i sötsaker mycket att kunna ge varje dag? Kommentera gärna nedan.

Se även

Kommentera

Nu kan du kommentera med Facebook. Vi vill gärna höra dina åsikter så logga in med ditt Facebook-konto och skriv din kommentar.

Läs mer om våra regler