Thinkstock

Hämmar du ditt barns kreativitet - omedvetet?

"Åh, vad fint du har ritat!”, säger vi gärna uppmuntrande när barnet stolt håller fram en teckning. En taktik som tyvärr kan ge precis motsatt effekt och hämma barnets kreativitet, enligt psykologen Eva Hoff.

Att vara kreativ är att utforska sig själv, att skapa, tänka nytt – och att göra det på sitt eget sätt. Något barn är världsbäst på.

Men som förälder är det lätt att – i all välmening – hämma barnens kreativitet genom att bedöma och värdera, menar Eva Hoff, psykolog vid Lunds universitet som forskar kring barn och kreativitet.

– Att stödja våra barns kreativitet är bland det viktigaste vi kan göra. Kreativitet innebär problemlösning och är nödvändigt i vårt komplexa samhälle. I en värld som ständigt är i rörelse behöver vi kunna se nya möjligheter och lösningar, säger hon.

Redan i 2-årsåldern börjar barnet utveckla och testa sin kreativitet. Detta går hand i hand med självständighetsträningen, ibland kallad trotsåldern. En period som handlar om att upptäcka och skilja ut sitt eget jag och sin egen vilja gentemot omgivningen.

Som förälder är det extra viktigt att uppmuntra barnets försök till självständighet, menar Eva Hoff.

– Ett sätt att låta barnets vilja komma fram är att till exempel låta det välja kläder själv, trots att det kanske blir udda strumpor eller pyjamas i förskolan, säger hon.

Att träna kreativitet handlar mycket om att barnet lär sig att våga tro på sina egna idéer och förmåga att lösa problem. Om favorittröjan blir mjölkdränkt vid frukosten, hur löser man det? Involvera och lyssna på barnet, tycker Eva Hoff.

Eva Hoff har ett absolut ”no no”. Hon tycker inte om ordet ”fint”.

– Att säga att något som barnet har skapat är fint innebär ju att det också finns något som är fult, alltså något som man inte ska göra. Det är mycket hämmande och gör att barnet inte vågar prova lika mycket, menar hon.

Att vara kreativ handlar inte bara om att skapa nytt, utan också om att själv kunna bedöma sina idéer och alster och välja ut dem man själv verkligen tror på.

Den som vill ge kreativitetsuppmuntran kan säga saker som ”Vad roligt att du gjorde något som jag aldrig har sett dig göra tidigare”. Man kan ge beröm för att barnet har testat en ny färg, en ny klädkombination eller ett ovanligt smörgåspålägg. Och framför allt, man kan ge beröm för själva försöket.

– Det viktiga är att våga prova, att få misslyckas och prova igen. Vad det än gäller, säger Eva Hoff.

Se även

Kommentera

Nu kan du kommentera med Facebook. Vi vill gärna höra dina åsikter så logga in med ditt Facebook-konto och skriv din kommentar.

Läs mer om våra regler

Hur klarar man sömnbristen?

Ju mer avslappnad du är när du ska ­somna, desto lättare kommer du in i den välgörande djupsömnen. Några avslappnings­knep:

1. Gör en lista över saker som ska göras nästa dag så att du kan släppa det när det är dags att sova.

2. Försök sova eller vila i samband med amning eller matning. Då är halten av oxytocin som högst. 

3. Klassiker som fortfarande håller: Ha det svalt och mörkt i sovrummet. 

4. Drick inte alkohol och träna inte för sent på kvällen. 

5. Låt bli att dricka kaffe på efter­middagen. 

6. Undvik skärmar sent på kvällen. ­Förutom att det som visas kan få din hjärna att spinna igång så utstrålar de också ett blått ljus som sänker halten av sömnhormonet melatonin i din kropp. Och det är synd, eftersom melatoninet hjälper oss att somna. 

7. Försök släppa oron över att du får för lite sömn. Kroppen går ner i djupsömn, som är viktigast för vår återhämtning, på bara 20 minuter. Sedan är du där i ungefär 50–60 minuter och så går du upp i en ytlig sömnfas igen. Att sömnen blir ­fragmentarisk under en period är alltså inte så farligt. Du blir visserligen in i ­märgen trött av att inte få sova tillräckligt antal timmar – men det är inte direkt fysiologiskt skadligt. 

8. Gör gärna avslappningsövningar och öva mindfulness. Det hjälper dig att vara här och nu istället för att älta det som varit eller oroa dig för det som komma ska. Och just ”älta” och ”vara orolig” är två faktorer som kan störa sömnen ­väldigt mycket.  

9. Råd om att du ska ”sova när bebisen sover” på dagen kan kännas som ett hån – i alla fall om din älskling bara kan sova när du bär hen eller rullar hen i vagnen. Men försök att i alla fall vila lite emellanåt. Att tänka ”nu måste jag sova” kan skapa en oskön press, men att sitta och stirra ut i luften en stund klarar nog de flesta. 

10. Och sist men inte minst, glöm aldrig att någon gång blir det bättre!! Du ­kommer till och med att bli en av dem som på allvar säger ”passa på och njut av småbarnstiden nu, den går ju så fort”.

 

Läs hela artikeln i Vi Föräldrar nr 2, 2016 – ute i butik nu!