Thinkstock

Dags att sluta med napp?

Att suga på en napp för länge kan orsaka felställning av ditt barns tänder. Men att sluta kan vara lättare sagt än gjort. Vad gör man när ens barn vaknar mitt i natten och ropar efter sin napp?  Vi Föräldrar har 9 tips. 

1. Förbered. Prata med barnet om att det en dag ska sluta med nappen. Planera tillsammans hur det ska gå till. Låt barnet känna att det är delaktigt i hur avskedet ska gå till.

2. Ta det stegvis. Det är lättare att sluta på dagtid. Under den första avvänjningstiden är det okej att barnet somnar in med sin napp. Men när barnet går upp ur sängen får nappen inte följa med. 

3. Tänk på tajmingen. Välj en lugn period när barnet mår bra och inte har förkylningar på gång, eller andra stora förändringar, till exempel på förskolan. Vänta ett tag om barnet är sjukt.

4. Natta på ett nytt sätt. Det kan vara bra att byta ritual när du nattar barnet när ni ska sluta med napp även till natten. Du kanske kan läsa en saga eller sjunga för barnet? Om ritualen upprepas varje kväll vänjer sig barnet snabbt vid den nya situationen.

5. Gör en egen nappritual! Här är några förslag: Barnet kan ge bort alla sina nappar till en bebis i vänkretsen. Den lilla bebisen behöver ju napparna mycket mer. Och jultomten tar gärna emot nappar som han kan ge till tomtebebisarna! Eller så kan napp-fén komma på besök på natten och ta med sig alla napparna i utbyte mot en liten present. Låt barnet ”betala” för en efterlängtad leksak med alla sina nappar. Prata med dem i leksaksaffären innan. 

6. Läs tillsammans böcker om att sluta med nappen, till exempel Nejlika och gosankan av Hanna Zetterberg Struve och Anna-Karin Garhamn (Rabén & Sjögren) eller Leos napp av Linne Bie (Berghs).

7. Lämna nappen till ett nappträd. I Göteborg, Falun, Karlskrona och på flera andra orter finns särskilda nappträd, där gre- narna dignar av nappar som barn och föräldrar tillsammans hängt upp. Om det inte finns ett nappträd där du bor kanske du kan skapa ett själv. 

8. Ge nappen till djuren på Lill-Skansen, eller till motsvarande nappattraktioner på Liseberg, Kolmården och Astrid Lindgrens värld. 

9. Låt nappavskedet ta tid. Det kan ta flera veckor, ja månader, för barnet att själv fatta beslutet om att skiljas från en kär napp. Och det är okej, barnet växer av att vara delaktig i processen.

Kommentera

Nu kan du kommentera med Facebook. Vi vill gärna höra dina åsikter så logga in med ditt Facebook-konto och skriv din kommentar.

Läs mer om våra regler

Hur klarar man sömnbristen?

Ju mer avslappnad du är när du ska ­somna, desto lättare kommer du in i den välgörande djupsömnen. Några avslappnings­knep:

1. Gör en lista över saker som ska göras nästa dag så att du kan släppa det när det är dags att sova.

2. Försök sova eller vila i samband med amning eller matning. Då är halten av oxytocin som högst. 

3. Klassiker som fortfarande håller: Ha det svalt och mörkt i sovrummet. 

4. Drick inte alkohol och träna inte för sent på kvällen. 

5. Låt bli att dricka kaffe på efter­middagen. 

6. Undvik skärmar sent på kvällen. ­Förutom att det som visas kan få din hjärna att spinna igång så utstrålar de också ett blått ljus som sänker halten av sömnhormonet melatonin i din kropp. Och det är synd, eftersom melatoninet hjälper oss att somna. 

7. Försök släppa oron över att du får för lite sömn. Kroppen går ner i djupsömn, som är viktigast för vår återhämtning, på bara 20 minuter. Sedan är du där i ungefär 50–60 minuter och så går du upp i en ytlig sömnfas igen. Att sömnen blir ­fragmentarisk under en period är alltså inte så farligt. Du blir visserligen in i ­märgen trött av att inte få sova tillräckligt antal timmar – men det är inte direkt fysiologiskt skadligt. 

8. Gör gärna avslappningsövningar och öva mindfulness. Det hjälper dig att vara här och nu istället för att älta det som varit eller oroa dig för det som komma ska. Och just ”älta” och ”vara orolig” är två faktorer som kan störa sömnen ­väldigt mycket.  

9. Råd om att du ska ”sova när bebisen sover” på dagen kan kännas som ett hån – i alla fall om din älskling bara kan sova när du bär hen eller rullar hen i vagnen. Men försök att i alla fall vila lite emellanåt. Att tänka ”nu måste jag sova” kan skapa en oskön press, men att sitta och stirra ut i luften en stund klarar nog de flesta. 

10. Och sist men inte minst, glöm aldrig att någon gång blir det bättre!! Du ­kommer till och med att bli en av dem som på allvar säger ”passa på och njut av småbarnstiden nu, den går ju så fort”.

 

Läs hela artikeln i Vi Föräldrar nr 2, 2016 – ute i butik nu!